Marthe Richard (2011)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Thierry Binisti
met Clémentine Célarié, Arnaud Giovaninetti en Cassandre Vittu de Kerraoul

Het leven van Marthe Richard (Clémentine Célarié), Franse spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na de Tweede Wereldoorlog verkozen tot gemeenteraadslid in Parijs. En voorvechtster van de wet op de sluiting van de bordelen in 1946 in Frankrijk.

Knappe TV-film, met duidelijke verhaallijn, over het woelige leven van Marthe Richard.
De film spitst zich toe op de tweestrijd die er ontstond tussen Marthe Richard, voorvechtster van de wet op de sluiting van de bordelen, maar zelf ook niet onbesproken en een politie-inspecteur die er alles aan doet om in het verleden van de vrouw te neuzen teneinde haar populariteit en poltiek sukses af te breken. Deed me denken aan een gelijkaardige strijd (maar veel gewelddadiger) uit "Les Misérables" tussen Jean Valjean en de inspecteur Javert.
Clémentine Célarié is uitstekend als de veelzijdige, intelligente Marthe Richard.