Magic & Bird: A Courtship of Rivals (2010)

Alternatieve titel: Magic and Bird

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Ezra Edelman
met Magic Johnson, Larry Bird en Arsenio Hall

Kroniek van de twee mannen die de NBA in de jaren ’80 nieuw leven hebben ingeblazen: Earvin ‘Magic’ Johnson en Larry Bird. Hun rivaliteit gaat reeds terug tot het college-niveau en al hun ontmoetingen in de play-offs komen aan bod. Tevens wordt de obsessie geschetst die beide mannen hadden met elkaars prestaties en komen de hoogte- en dieptepunten aan de oppervlakte die hen op het einde van hun carrières tot vrienden maakten.

avatar van Stu-Pot
Als ik NBA hoor denk ik steeds maar aan één speler omdat het ook de enigste is die ik ken: Michael Jordan. Een sport die ik altijd links heb laten liggen, die me nooit heeft weten te interesseren. Een sport waar ik sinds kort niets mee had. Tot ik deze documentaire heb gekeken met een liefhebber en Lakers-fan. Na afloop was ik sprakeloos. Deze docu over rivaliteit, haat en liefde was een openbaring. Het betreft dus 2 iconen in de basketwereld, Magic en Bird. De één zwart, de ander blank. De één komt uit voor de Lakers, de ander voor de Celtics. Gezworen rivalen heb ik mij laten vertellen. Het lijkt zo uit een film te komen. De geschiedenis die deze 2 spelers hebben geschreven is episch en ontroerend. De docu geeft je geen oppervlakkige schets over deze grootheden, het beperkt zich niet tot alleen de rivaliteit op het veld maar graaft dieper. Hun achtergrond/familie wordt goed belicht mede hun reis naar de top. Naarmate het verhaal vordert merk je steeds meer en meer wat voor een haat en obsessie ze voor elkaar deelden, beide komen uitbundig aan het woord en bij momenten hebben ze het nog steeds moeilijk om elkaar te becomplimenteren. Maar achter die haat schuilt ook liefde. De persconferentie van Bird toen bekend werd dat Magic besmet was met het HIV-virus is een stukje tv om nooit meer te vergeten. Nog steeds delen deze iconen een vreemde band, die nu voornamelijk geleid wordt door liefde en niet meer door haat of afgunst.