Arugba (2010)

Nigeria

geregisseerd door Tunde Kelani
met Segun Adefila, Bukola Awoyemi en Peter Badejo

Dit verhaal over de koning van een denkbeeldige stad die de corruptie wil uitroeien en tegelijkertijd rigoureuze economische hervormingen nastreeft en buitenlandse investeerders probeert te lokken, is een overduidelijke parodie op de voormalige president Obasanjo. Dit portret van leiderschap vormt een belangrijke tweede verhaallijn in een barokke liefdesvertelling rond de Arugba - de maagd die tijdens het feest van Osun Osogbo de offerkalebas draagt - en een jonge danser die zijn zinnen op haar heeft gezet. Tegen de achtergrond van een corrupte samenleving op zoek naar zuivering, wedergeboorte en een nationale identiteit moet de Arugba haar jaarlijkse traditionele rol vervullen en het offer in processie naar de rivier brengen.