Mata Tertutup (2012)

Alternatieve titel: The Blindfold

Indonesië

geregisseerd door Garin Nugroho
met Jajang C. Noer, Adriani Isna en Eka Nusa Pertiwi

In het hedendaagse Indonesië speelt religieuze radicalisering een steeds grotere rol. De verboden Indonesische Islamitische Staat (NII) rekruteert met succes onder de jongeren, die geen uitzicht hebben op een opleiding of werk. Als jonge radicaal-islamitische rekruten naar een contactadres worden gebracht, worden ze eerst geblinddoekt. Nugroho vertelt drie verschillende verhalen: dat van het meisje Rima, dat zich ontpopt als een waardevolle medewerkster van de NII; Jabir, die uit geldgebrek met school stopt en terugkeert naar zijn ouders, en Asimah, de moeder van de door de NII ontvoerde Ainsi.

avatar van Ducoz
Behoorlijk waardeloze film.

Enorm lange aanloop naar wat ze eigenlijk willen vertellen, vooral veel gepraat in het Indonesisch wat niet te volgen is.
Dan zitten we ongeveer 80 minuten in de film en dan van de hak op de tak pats boem ineens het einde, echt een behoorlijk waardeloze film.

Zeker omdat hij maar rondom de kern blijft cirkelen, maar deze nergens echt raakt.