Papirosen (2011)

Argentinië / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Gastón Solnicki
met Mirta Najdorf, Alan Solnicki en Víctor Solnicki

Op 23 oktober 2000, meteen na de geboorte van zijn neefje Mateo, begint Solnicki met het filmen van zijn familieleden. Mateo is het eerste kleinkind van Gastóns vader Victor, een lieve, genereuze, maar ook behoorlijk dominante pater familias. De sterke band tussen grootvader en kleinzoon vormt de rode draad in deze documentaire, dat vier generaties Solnicki's in beeld brengt, allemaal belast - en soms gevangen - door het verleden. Grootmoeder Pola en grootvader Janek, geboren in Polen, verloren een groot deel van hun familie in Hitlers concentratiekampen. Na de oorlog belandden ze via Praag in Argentinië, waar het de familie in economisch opzicht goed verging. Tien jaar lang blijft de regisseur zijn ouders en het uit elkaar vallende gezin van zijn zus volgen, ondanks regelmatige protesten.