Julius Caesar (1979)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Herbert Wise
met Richard Pasco, Charles Gray en Keith Michell

In Rome juicht het volk Julius Caesar toe als hij de grote Pompeius heeft verslagen. Er zijn echter nog meer vooraanstaande Romeinen die bang zijn dat Julius Caesar te veel macht krijgt. Tot hen behoren de senatoren Cassius en Brutus, een vertrouweling van Caear. Ze beramen een complot om Caesar te doden. Na de moord op Caesar overtuigt Brutus het volk van de noodzaak van deze wrede daad. Tijdens de begrafenis houdt Marcus Antonius een toespraak, waarbij hij subtiel en stap voor stap de publieke opinie beïnvloedt tot het volk helemaal op zijn hand is.