• 8.486.378 stemmen

Cigarettes et Bas Nylon (2010)

Drama | 97 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Fabrice Cazeneuve

Met onder meer: Adélaïde Leroux, Salomé Stévenin en Mélodie Richard

IMDb beoordeling: 6,4 (195)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Cigarettes et Bas Nylon

Aan het einde van de tweede wereldoorlog installeert het Amerikaanse leger in Normandië "sigarettenkampen" voor de Franse echtgenotes van Amerikaanse soldaten, om ze voor te bereiden op het leven in de Verenigde Staten. Tijdens deze paar dagen worden vriendschappen gesmeed, karakters gevormd, drama's beleefd...

avatar van Robi

Robi

• 2029 berichten

Een soort van geromantiseerde documentaire over de Franse vrouwen die na de tweede wereldoorlog iets met de Amerikanen hadden. Sommige daarvan worden gevolgd. Maar het is allemaal heel erg afstandelijk gefilmd en koel geacteerd. Vandaar dat het voor mij net zo goed een documentaire had kunnen zijn.

stinissen (crew films & series)

ARTE (Cigarettes et Bas Nylon, vrijdag 9 maart, 20:15 uur)

stinissen (crew films & series)

ARTE (Cigarettes et Bas Nylon, zaterdag 31 maart, 1:40 uur)

avatar van Brix

Brix

Vannacht te zien op TV > TV5 Monde > 00:05 uur, met NL ondertiteling

avatar van Movsin

Movsin

Niet groots, maar het verhaal over de jonge Franse echtgenotes van Amerikaanse soldaten, valt wel wat buiten het kader van wat we doorgaans over de nasleep van WO II te verwerken krijgen en kon wel boeien.

Weliswaar is het gebeuren niet altijd even vlot verhaald, maar bepaalde passages vielen toch te appreciëren, zoals de naïeviteit van de meisjes en hun onwennigheid tov de de Amerikaanse levensstijl in het kamp, de twijfelachtige methodes van het Amerikaanse leger als het om rechten toe te kennen gaat, de oorlogstrauma's en ook de scènes die naar emotie neigen.

Adélaïde Leroux en Salomé Stévenin zijn goede vertolksters.

avatar van Brix

Brix