La Sombra Vengadora (1956)

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Rafael Baledón
met Armando Silvestre, Alicia Caro en Rodolfo Landa

Een geheimzinnige bende criminelen, genaamd 'De Zwarte Hand', steelt een belangrijke formule. Het blijkt de sleutel te zijn naar een recept waarmee men synthetische drugs kan produceren. Een onbekende, gemaskerde man probeert de formule echter weer van de boeven te stelen. Maar waarom?

Er bestaan er minstens 4 van : sombra vengadora films...dat wil zeggen ik ken er 4, staan hier ook allemaal op, IMDB suggereert dat er nog een vijfde zou moeten zijn, mij volstrekt ongekend. De eponieme held is de zoveelste toevoeging aan de masked avenger iconologie, en heeft zoals u op de poster ziet de gedaante aangenomen van een luchador incl. cape. Dat is niet zo vreemd want de man onder dat masker blijkt een uncredited Oses te zijn, u gekend als bad guy op het tweede plan in talloze Santo en andere LL films. Dat was na zijn blessure, hier was hij nog fit en in staat om de schavuiten in man tot man gevechten mores te leren.
Zoals toen nog gebruikelijk in het genre is de luchador van dienst strikt anoniem, geen LL sequenties in de ring dus laat staan toernooien in den vreemde. De elementen zoals we die uit de gekendere genrefilms kennen zijn hier gelukkig wel weer aanwezig, evenals vele vertrouwde gezichten.
De intrige is dus simpel : een criminele gek die zich bekend maakt door een zwarte hand op zijn slachtoffers achter te laten in druk en wordt bijgestaan door een stel thugs, wil synthetische drugs vervaardigen maar heeft daarvoor de hulp van enkele eminente wetenschappers nodig. De ouwe verlamde Fuentes houdt hij al gegijzeld, hij heeft ook nog diens assistent Williams- Landa nodig, deze krijgt inmiddels bescherming van la sombra en de 2 buddies Silvestre en Aguillon, die laatste zorgt voor de comic relief .
Zoals altijd doet de assistent het met de dochter van de professor, te weten Caro. Uiteraard probeert de boze het grietje te ontvoeren om Williams wat toeschietelijker te maken...dat is niet zo moeilijk omdat in huize Caro een geheime doorgang aanwezig is die leidt naar de hangout van LMN. Bovendien is haar valet Igor duidelijk ook niet te vertrouwen...
De standarrd mix kortom van kloppartijen, de onvermijdelijke zangnummers, misdaad, wat gotic griezel en vooral heel veel comic relief. Ik geloof dat Aguillon- Eduardo de eigenlijke held van de film, is, die ook het meest in beeld komt zou ik schatten. Deze zeer aanwezige kluchtigheid zal de film voor de meeste LL cinema buffs tamelijk onverteerbaar maken, vrees ik.
Er zitten ook goede dingen in : de kloppartijen zijn redelijk gechoreografeerd, de scènes ondergronds zijn claustrofobisch bij tijd en wijle, die scène met de kruisboog en de kaars was aardig en natuurlijk dient het monster met de "ojos amarillos " gememoreerd te worden, ik schrok zelfs even bij zijn introductie in het begin. Wie of wat dat moster is leren we in het vervolg, hier wordt er overigens te weinig mee gedaan.
Tenslotte bovengestelde vraag : maar waarom ? Welnu : omdat la sombra " vanuit de anonimiteit en het duister strijdt voor het Goede en de Wetenschap ".
Daarom.