The Mystery of Edwin Drood (2012)

Verenigd Koninkrijk
120 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Diarmuid Lawrence
met Matthew Rhys, Rory Kinnear en Freddie Fox

1870, Groot-Brittannië. John Jasper is een getroebleerde man die zijn leven in eenzaamheid doorbrengt in het claustrofobische plaatsje Cloisterham, slechts bezig met zijn ultieme ambitie: muziek maken. Hij is verslaafd aan opium, ten einde zijn horizon te verbreden. De opium brengt echter ook Jaspers donkere kant naar boven, waarin hij moordneigingen krijgt tegenover zijn neef Edwin Drood, die volgens hem tussen hemzelf en de mooie Rosa Bud in staat.

avatar van Donkerwoud
Voor wie meer wil na het zien van deze miniserie; de roman ´´Drood´´ van Dan Simmons is ook hoogst vermakelijk

avatar van Darbie
Very British.

Naar de laatste roman van Charles Dickens, een der meest gelezen 19de-eeuwse Engelse schrijvers.

avatar van J.Ch.
Aardig tussendoortje voor liefhebbers van kostuumdrama's. Deze miniserie is net wat duisterder dan gewoonlijk, en dat vond ik persoonlijk erg prettig. Het verhaal is gebaseerd op een onvoltooid werk van Dickens, en misschien verklaart dat het feit dat het verhaal wat vreemd wordt afgerond. Er zijn enkele plottwists in het laatste half uur, en hoewel ik de grootste echt niet zag aankomen (en ik 'm in dat opzicht wel geslaagd vond) komt het wel een beetje over als een deus ex machina. Vervolgens worden er nog wat draaien aan gegeven die het geheel er niet geloofwaardiger op maken, en dan volgt er een abrupt einde. Dat is jammer.
Gelukkig valt er verder wel te genieten. De sfeer en de kostuums zijn goed getroffen en er zijn een aantal leuke bijrollen. De acteerprestaties van Tamzin Merchant vond ik wat tegenvallen en Edwin Drood vond ik eigenlijk nogal vervelend, maar Matthew Rhys als de getormenteerde, geobsedeerde en aan opium verslaafde koormeester is erg goed op dreef. Ook Rory Kinnear als de dominee vond ik erg prettig om naar te kijken. Verder kan ik wat maatschappijkritiek altijd waarderen in een verhaal dat ik anders misschien te slapjes had gevonden.
Geen topper, maar zeker geen straf om naar te kijken.