Enigma (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door Paul Ruven
met Jack Wouterse, Ariane Schluter en Chip Bray

Enigma volgt "de strijd van een acteur om in een film terecht te komen". Max, slager in het dagelijks leven, besluit het heft in eigen hand te nemen (Robert De Niro en Al Pacino zouden het hem niet nadoen). Hij maakt een internationale promotiefilm ter ere van zichzelf, 'to prove that I'm the best actor'. "De held koopt een pistool, om de verrader, zijn beste vriend die er met zijn vriendin vandoor ging, te vermoorden," zo leest hij voor uit zijn auto-biografische script: "Loopt die ondertiteling nog mee?" Vrienden, zijn ex-vriendin en mensen op straat worden ingezet als figuranten om het scenario van Max te verwezenlijken, maar film en werkelijkheid zijn spoedig onontwarbaar in de knoop geraakt.

Is dit ergens te zien / koop?

Bij Ruven zelf eens informeren?

Staat inmiddels op YouTube Quido[/user[user]Quido