Kdyby Tisíc Klarinetu (1965)

Alternatieve titels: If a Thousand Clarinets | Kdyby Tisíc Klarinetů

1 stem

Tsjechoslowakije
Muziek

geregisseerd door Jan Rohác en Vladimír Svitácek
met Jana Brejchová, Waldemar Matuska en Hana Hegerová

De deserteur Schultz is een waardeloze soldaat, maar een prima klarinetspeler. Hij wordt gepakt als hij probeert te ontsnappen uit het garizoen van Alkalis, maar net als hij dreigt te worden neergeschoten veranderen alle wapens in de basis in klarinetten. Een TV-crew van Televis overtuigt de soldaten ervan dat deze er veel prettiger uitzien als de wapens en dat de soldaten beter kunnen gaan oefenen om een concert te houden. De officiers van het garizoen en de minister van Oorlog zien dit niet zo zitten en proberen de boel te saboteren.

avatar van Baggerman
Suffig vehikel om de Tsjechische popliedjes van die tijd te promoten? Voor mij een hele zit en op een gegeven moment maar de liedjes fastforward. Het bizarre uitganspunt dat in een bepaald gebied alle wapens in muziekinstrumenten veranderen in wel best geinig en wordt typisch Tsjechisch uitgewerkt. De grapjes daarmee zorgden nog voor enige glimlachen mijnerzijds en voor het puntje extra.