Guanggun (2011)

1 stem

China
Documentaire

geregisseerd door Guangyi Yu

Portret van een groep werkloze en vooral eenzame mannen, die achterbleven toen hun vrouwen naar de stad verhuisden op zoek naar werk. In de provincie Heilongjiang waren zij werkzaam in de houtindustrie, maar de ontbossing heeft zijn tol geëist. Zo is er de 46-jarige San Liangzi. Twaalf jaar geleden scheidde hij van zijn vrouw en raakte werkloos. Al tien jaar heeft hij een oogje op Wang Meizi, de enige vrijgezelle vrouw in de buurt. Maar de liefde is niet wederzijds.

Niet zozeer een maatschappijkritisch document als wel een portret van de menselijke conditie. Mensen met verlangens, hoe ze omgaan met (moeilijke) omstandigheden, opportunisme, dynamiek van een gemeenschap etc. De hoofdpersonen worden vooral observerend in hun dagelijkse manier van leven gefilmd: werken, eten, lopen, slapen. Anderzijds wordt in de film vooral ingespeeld op de onmogelijke liefde van de hoofdpersonen.