Ik Zal Uw Naam Niet Noemen (2012)

Alternatieve titel: I Will Not Mention Your Name

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Arno Kranenborg
met Ted van Lieshout, Gerry van Lieshout en Gerbrand Bakker

Kunstenaar en veelbekroond kinderboekenschrijver Ted van Lieshout zet een grote stap. Niet alleen legt hij de laatste hand aan zijn eerste boek voor volwassenen, maar hij heeft er ook voor gekozen een controversieel onderwerp ter hand te nemen. In zijn roman 'Mijn Meneer' beschrijft hij een ingrijpende gebeurtenis uit zijn jeugd, de omgang met een pedofiele man. Voor de documentaire 'Ik Zal Uw Naam Niet Noemen' laat hij regisseur Arno Kranenborg toe tijdens de moeizame productie van het boek, en zijn discussies met familie en vrienden. Boek en documentaire stellen de worsteling van de auteur centraal met het thema van de liefde tussen een volwassene en een kind.

avatar van Jessen0wnt
Redelijke docu over de totstandkoming en eerste blikken van Ted van Lieshout's nieuwe boek. Hij weet dingen af en toe wel mooi te verwoorden en zijn benadering op pedofilie vind ik ook sympathiek en menselijk. Niks is zwart wit, en dit te benaderen, zelfs met een eigen-ervaring, vind ik erg ''stoer''. Zelfs al maak je daar tientallen dichtbundels en boeken over, schrijf uit je hart, en dat doet ie. Docu wordt leuk verwisseld met interviewen en ook gedichten in een videoclip achtige setting plus wat situaties om zijn werk bij te lichten. Al met al interessant, maar qua docu weinig bijzonder. 3 sterren