• 8.349.413 stemmen

Alternatieve titels: Four Suns / 4 Suns / Čtyři Slunce

Oorsprong: Tsjechië / Duitsland

Geregisseerd door: Bohdan Sláma

Met onder meer: Jaroslav Plesl, Karel Roden en Jirí Mádl

IMDb beoordeling: 6,2 (308)

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Plot Ctyri Slunce

Jára leeft in een klein appartementje met zijn vriendin, hun jonge kind en Véna, zijn puberzoon uit een eerder huwelijk. Jára is nooit helemaal volwassen geworden en raakt zijn baan kwijt als hij betrapt wordt op het roken van een joint. Véna wordt ondertussen opstandig. Hij spijbelt, begint te drinken en hangt rond met een groepje ontevreden punks en dreigt dezelfde de fouten te maken als Jàra ooit maakte. Jára's beste vriend is de zweverige Karel. Ze besluiten samen op zoek te gaan naar Karels spirituele leider.

image

avatar van voskat78

voskat78

Heerlijke film die drama (de ontwrichting in het gezin) en komedie (met vooral de zweverige Karel) op een goeie manier combineert , waardoor het boeiend blijft tot het eind.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Het is bijna gek om een film als deze tussen films allerlei minimalistische, experimentele, kleine films te zien in Rotterdam, want dit is heel conventioneel. Een verhaal met een lach en een traan, waarbij de soms best grote drama's altijd luchtig worden gemaakt met een flinke dosis humor. De uitgestelde volwassenwording wordt gekoppeld aan het opgroeien van zijn opstandige puberzoon. Met Karel als komische sidekick, die eerst in zweverige onzin lijkt te geloven , maar aan het einde blijkt er natuurlijk veel meer aan de hand. Een film die met gevoel voor de personages is gemaakt, waarbij ik soms wel meeleefde, (Vena die een steen door de ruit van zijn leraar gooide zorgde hier wel voor een juichstemming) maar het iets te netjes afgeronde verhaal, het wat ontsporende einde en een clicheetje teveel zijn niet helemaal aan mij besteed.

avatar van Decec

Decec

Een goede dramafilm...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Redelijk kwaliteit breedbeeld

(geen HD aanwezig)....

Wel prima achtergrond geluid

(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Movsin

Movsin

De Tsjechische regisseur Bohdan Sláma lijkt mij borg te staan voor kwaliteit, want naast "Something like Happiness" en "The Country Teacher" is ook deze "Four Suns" best een geslaagd werk : een sociaal drama over een ouderpaar dat al te veel toegeeft aan eigen zwakheden en daarmee het gezin de dieperik in helpt. Mogelijks is er wel besef bij hen van wat er gaande is en de troost dat alleen van uit de diepte een heropstanding mogelijk is maar het blijft zeer de vraag of de vier zonnekes of het echte geluk nog voor hen is weggelegd. Bohdan laat het aan de kijker over om te oordelen.

Intelligente opbouw en uitstekende acts.

Prijs van de Grand Jury op het Sundance FestivaL.