Ôsama Gêmu (2011)

Japan
Horror

geregisseerd door Norio Tsuruta
met Yurina Kumai, Airi Suzuki en Dôri Sakurada

Op een nacht ontvangen Chiemi Honda en haar boezemvriendin Nobuaki Kanazawa een e-mail. De verzender noemt zich 'de Koning' en het onderwerp van de e-mail is 'Het Koningsspel'. In de e-mail staat dat als de ontvanger niet de orders van 'de Koning' binnen 24 uur uitvoert, deze gestraft zal worden. Alle klasgenoten van Chiemi blijken de e-mail te hebben ontvangen. Ze denken dat het een grapje is, maar voeren geïntrigeerd de opdrachten toch uit. Maar langzamerhand beginnen de orders steeds kwalijker te worden.

Verrassend leuk.

Na Tsuruta's laatste gezien te hebben had ik er eigenlijk niet zoveel zin in, maar Osama Game is een verrassend vlot werktje gevonden. Liefhebbers wel opgelet, het is eerder mystery dan horror, zoveel te griezelen en/of huiveren valt er niet.

Wat je wel krijgt is een leuk mysterie. Eentje waarvan ze nog 6 vervolgen kunnen maken, dus ook dat zit wel goed met deze film. Het is dat het verder niet echt een opvallende film is, want qua stijl past hij wonderwel tussen het andere J-Horror werk, al laat Tsuruta zien dat hij doorheen de jaren wel wat regisseerervaring opgedaan heeft.

Film ziet er verzorgd uit, soundtrack is matig en acteerwerk voldoet. Het is uiteindelijk het verhaaltje dat ervoor zorgt dat je geboeid blijft kijken. Goed einde ook, simpel maar effectief.

Meer dan een tussendoortje is het niet, maar wel één van de betere in z'n soort. Klassieke Tsuruta dus, maar dan wel op z'n best.

Een tussendoortje inderdaad, zoals Onderhond aangeeft.

Hoort extra leuk te zijn voor mij want Japanse horrorfilms die zich in en rond school afspelen gaan er bij mij altijd goed in (Boogiepop and Others, Death Bell, Battle Royale, etc.), maar deze is toch wat aan de saaie kant.

Kon me echt niet inleven in de cast. Verwacht ook geen bloed of gore, dat zit er niet in. Film had ZEKER wel een half uurtje korter gekund. Het heeft geen elementen die het het kijken waard maakt. De film had kunnen uitweiden over het idee hoe vreselijk het is om meteen door iedereen vergeten te zijn na jouw plotse verdwijning, alsof je nooit hebt bestaan, helaas is hier NIETS mee gedaan.

Het komt over alsof het door de scholieren zelf is gefilmd voor een project. Van mij krijgen ze helaas een onvoldoende!

1,5 ster