Boris Godunov (1986)

Sovjet-Unie / Polen / Tsjechoslowakije / West-Duitsland

geregisseerd door Sergey Bondarchuk
met Sergei Bondarchuk, Alyona Bondarchuk en Gennadi Mitrofanov

Rusland, 1603. Het nieuws van de moord op de tsaar brengt de 19-jarige monnik op een riskant idee. Hij reist naar Moskou en geeft zich uit als de troonopvolger, die een moordaanslag op een onbekende plaats overleefd heeft. Maar met dit plan komt hij in conflict met de belangen van de heerser van het moment, namelijk Boris Godunov.

avatar van xgogax
Deze laatste film van Sergei Bondarchuk ( Voyna i Mir (1967) ) is op YouTube te zien !

Wat een film !

avatar van Querelle
Goede verfilming van het toneelstuk van Poesjkin. In ieder geval beter dan de opera van Moessorgsky en de verfilming daarvan in 1954 die teveel zaken weg laat. Poesjkin liet zich inspireren door Henry IV van Shakespeare bij het schrijven van dit op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal. Bundarchuk doet het verhaal recht en besteed veel aandacht aan de verschillende invalshoeken, waardoor ik meermaals aan historische en actuele politieke gebeurtenissen moest denken. Ook is Bondarchuk's rol van Boris meer dan prima en zijn de momenten dat Boris zich laat gaan in paranoia en wanhoop, zeer doeltreffend en spannend in beeld gebracht. Ook de Klaus Kinski-achtige acteur die Dimitri/Grigori speelt, mag er zijn. Die rol is, zonder dat ze elkaar ooit ontmoeten, net zo belangrijk als de rol van Boris, en ze houden elkaar mooi in evenwicht.