Jidan he Shitou (2012)

Alternatieve titel: Egg and Stone

China

geregisseerd door Ji Huang
met Hong-gui Yao, Pin-gao Xiao en Xiao-lin Liu

De veertienjarige Honggui woont noodgedwongen bij haar oom en tante op het platteland. Gewenst is het meisje niet. Maar dat was ze ook al niet bij haar ouders, die haar slechts twee jaar bij familie zouden onderbrengen om in de stad te kunnen werken. Ondertussen zijn al zeven jaar verstreken. Wanneer ze contact probeert te krijgen, heeft haar echte moeder het te druk om aan de telefoon te komen.

Winnaar Tiger Award IFFR 2012:

Juryrapport IFFR schreef:
‘De filmmaakster creëert ophef door het persoonlijke verhaal te vertellen van een meisje dat ongewild verstrikt raakt in een leven in de marge. Het taboe uit de film wordt doorbroken met poëtisch taalgebruik. De filmmaakster doet dit met de overtuigende benadering van een auteur en gevoelige regie van de niet-professionele acteurs. Het prachtig gekadreerde, weloverwogen gebruik van cameravoering is relevant voor het vertellen van het verhaal en onthult menselijke geheimen.’

Opvallende keuze, over deze film heb ik niemand op het festival gehoord. Wel dat het een sterke competitie was dit jaar.

avatar van BobDemper
Is er uiteindelijk met een Tiger-Award vandoor gegaan toch?

Ik kon me in ieder geval zeer slecht vinden in iedere vorm van symboliek of ambiguïteit die Ji Huang voor Egg and Stone heeft gehanteerd. Samen met een zeer trage montage en weinig overtuigende cinematografie wist deze film mij bijna nergens te raken of boeien.