• 8.347.829 stemmen

Eileen (2011)

Drama | 90 minuten / 104 minuten (bioscoopversie) (miniserie, 2 delen)

Genre: Drama

Speelduur: 90 minuten / 104 minuten (bioscoopversie) (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Hanro Smitsman

Met onder meer: Sophie van Winden, Joke Tjalsma, Kees Hulst

IMDb beoordeling: 7,8 (31)

Plot Eileen

De Nederlandse studente Eileen geeft les op een school in Bogota als zij wordt geconfronteerd met de scheve verhoudingen in de Colombiaanse maatschappij. Haar idealisme zorgt ervoor dat zij zich weigert neer te leggen bij de status quo en langzaam krijgen haar acties tegen het onrecht een activistisch karakter. Via via wordt Eileen geïntroduceerd in de FARC, de grootste rebellenbeweging van Zuid-Amerika. Zij neemt de wapens op en gaat de gewapende strijd aan. Een stap die voor het thuisfront moeilijk te bevatten is, maar voor Eileen de enige mogelijke weg. Geïnspireerd op Tanja Nijmeijer.

Vanaf maandag op TV.

avatar van predator

predator

Had bijna het idee dat ik naar Tanja zat te kijken. Erg goed geacteerd. Voorlopig geboeid zitten kijken.

Theunissen

Opzicht wel een interessant en ook wel boeiend drama (wel zeer somber, gelukkig ook maar) welke is geïnspireerd op Tanja Nijmeijer. Of Tanja blij zal zijn met deze film is nog maar de vraag want deze film laat vooral zien hoe dom en naïef ze wel niet eigenlijk was/is. Je krijgt eigenlijk ook niet echt sympathie voor haar na het zien van deze film. In deze film komt ze eigenlijk wel liefdevol (althans voor de arme mensen) en zacht over. Ze zal ook wel enorm spijt ervan hebben dat ze ooit is ingestapt bij de FARC waar ze nu niet meer aan kan ontkomen.

De cast doet het eigenlijk best goed in deze film en Sophie van Winden speelt de rol van Eileen (zeg maar gerust Tanja Nijmeijer) goed en zeer overtuigend. Ook knap dat ze gedurende de hele film vrijwel alleen Colombiaans spreekt. De rollen van de verontruste ouders gespeeld door Joke Tjalsma en Kees Hulst waren ook best goed. Zeker die van Joke Tjalsma. De rollen van de FARC leden waren ook best overtuigend gespeeld.

Weer helemaal actueel.

Misschien komt er een deel 3: Cuba 2012.

avatar van Quido

Quido

Is dit nog ergens te zien of komt dit op DVD? Zou het graag eens zien.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Komt binnenkort toch weer op tv?

BlueJudaskiss schreef:

Komt binnenkort toch weer op tv?

Wanneer?

Vreemd genoeg nog steeds niet op DVD (en weggehaald bij Uitzending Gemist).

Theunissen

Je kunt ze anders gewoon pindakazen hoor, zowel deel 1 als 2.

Dogie Hogan

De realiteit kon zo een clip uit de film zijn: 'G.I. Jane' (05.11.2012).

PS

Verbazingwekkend hoe weinig stemmen.

avatar van madmax1

madmax1

Mooi gefilmd drama, of het in werkelijk heit zo gaat betwijfel ik.

avatar van Sol-

Sol-

Morgenavond komt de film op tv

Dogie Hogan

Vanavond op Ned.2 vanaf 23.15 uur.

PS

Nieuwe beelden aankomst echte 'Eileen' (aka Alexandra) op Cuba. Blijkbaar apart van andere delegatieleden.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Komt ie vanavond in zijn geheel?

narva77 schreef:

Komt ie vanavond in zijn geheel?

Ja. (geplande eindtijd 01.17 u.)

edit

Uiteindelijke eindtijd was 00.55 u., vermoed korter door wegvallen samenvatting deel 1 en credits deel 1, aangezien beide delen in 1 keer zijn uitgezonden, wat nu tempo niet meer uit film haalt. Verder had ik de indruk, dat er in geknipt was.

Open einde, dus -gezien recente gebeurtenissen- wachten maar op deel 3.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ok, bedankt Dogie!!

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Op zich wel een goede film/serie om te bekijken. Het blijft toch een intrigerend onderwerp want het is nogal niet wat dat een oer-Hollands meisje toch terecht komt bij de FARC. Het acteerwerk van degene die Eilleen speelt vond ik ook erg sterk waardoor je toch blijft meeleven met het karakter.

Ik had wel wat meer beelden van de jungle op zich verwacht. Het leven van de FARC in de wildernis kwam er voor mij niet zo heel erg goed uit. Je ziet er wel een beetje van als de moeder van Eilleen naar het kamp toekomt maar het had van mij wel wat uitgebreider gemogen. Ook had ik wel wat meer mooie beelden van de jungle verwacht.

Maar alles bij elkaar opgeteld is het zeker een interessante serie om te bekijken.

BBarbie

Ik heb wat tijd nodig gehad om deze film over Tanja Nijmeijer te laten bezinken. Ik vind het een aangrijpende film over een jonge vrouw, die het karakter en de bewonderenswaardige moed heeft om haar comfortabele leven achter zich te laten om zich in een vreemd land in te zetten in de strijd tegen sociaal onrecht.

Of het doel de middelen heiligt, daarover kun je discussiëren. Maar het is te gemakkelijk om vanuit je luie stoel of van achter je bureau daarover een verder vrijblijvende veroordeling uit te spreken, zoals nogal regelmatig gebeurt. Het Nederlandse verzet kwam tijdens de Duitse bezetting ook vaak tot daden, die niet altijd de schoonheidsprijs verdienden. Denk aan bv. aan Hannie Schaft (Het Meisje met het Rode Haar), die postuum onderscheiden werd met het Verzetskruis en de Amerikaanse Medal of Freedom.

Terug bij de film: Sophie van Winden brengt de persoon van Eileen op geloofwaardige wijze tot leven en ook de rol van Joke Tjalsma als haar moeder mag zeker gezien worden.

Het verhaal van Eileen (Tanja) is nog lang niet over. Wellicht komt er daarom nog een vervolg, waarbij ik stiekem wel hoop op een goede afloop.

Dogie Hogan

@Fran. Mee eens wat jungele beelden betreft. Je bedoelt dagelijks leven, want Tanja (Eileen) leeft al weer meer dan 10 jaar in de jungle en bezoek van haar moeder kreeg dan in verhouding te veel zendtijd. Wel kwam slechte band moeder/dochter goed in beeld. Initiatieven contact kwamen steeds van moeder (familie), en ook dat klopt met realiteit. Nu Tanja in Havana zoekt ze ook geen contact met thuisfront. Hooguit een interview met studiegenoot uit Groningen, die als journalist in Coluombia werkt.

Vanaf haar 22ste zit Tanja (Eileen) nu in dat Marxistische wereldje en na bijna 12 jaar lijkt ze ook aardig gehersenspoeld/tunnelview. Er is weer genoeg stof voor een vervolg op deze film.

Dogie Hogan schreef:

Dat is nou zo'n beoordeling, die berust op... Ja, op wat eigenlijk? Volgens mij op een vastgeroest vooroordeel over Marxistische bewegingen. Ik ben geen Marxist, verre van zelfs, maar ik vind het toch wel mooi dat er genoeg voorbeelden zijn van jonge mensen, die alles achterlaten om de doelen, waarin zij geloven, waar maken. Gelukkig maar.

Dogie Hogan

@BBarbie. Heeft Tanja zelf aangegeven in haar sporadische interviews in Havana. Haar VOC-mentaliteit vind ik prima, maar uit interviews vind ik ook tunnelvisie blijken: FARC is alles, familie/roots eerder ballast; kortom of/of ipv en/en. Zeer beperkt wereldje daar in die jungle (waar ze ook nog FARC onderricht geeft). Dat kritiekloze tov hoe doelen te bereiken spreekt mij ook niet aan; blijkt ook al iets uit de film.

Gezien Tanja's figuur spreekt mij echter alleen haar FARC-dieet aan...

BBarbie

Ik ben het zeker niet eens met alles wat de FARC doet en waar Tanja dus ook medeverantwoordelijk voor is. De doelen waarnaar zij streeft zijn zonder meer de moeite waard. Op de manier waarop zij die doelen wil realiseren, valt best het een en ander af te dingen. Maar om dat nou direct te kwalificeren als "gehersenspoeld/tunnelvisie" vind ik een veel te subjectief oordeel.

Dogie Hogan

@BBarbie. Dit is wel een hele vreemde wening.