Seiji: Riku no Sakana (2011)

Alternatieve titel: Fish on Land

1 stem

Japan

geregisseerd door Yûsuke Iseya
met Mirai Moriyama, Hidetoshi Nishijima en Hirofumi Arai

Een student onderneemt op een dag een fietstrip. Tijdens dit fietsuitje komt hij langs een drive-in, HOUSE475, en maakt kennis met de baas genaamd Seii. De student besluit te blijven en te helpen in de winkel. Daar wordt hij beinvloed door zijn ervaringen in HOUSE475.

Fijn!

Leuk om te zien dat Iseya toch nog eens een film wil regisseren. Als acteur iemand met een goed oog voor het kiezen van de juiste rollen en films, maar als regisseur toch ook iemand die wat toevoegt aan het landschap.

Riku no Sakana is een klassiek Japans drama, met wat moderne toetsen. Visueel sterk, acteerwerk ook op hoog niveau, het enige wat me een beetje tegenstond was de muziek. De klassiekere drama score is fijn, maar dat rock band geode tussendoor hoeft voor mij echt niet. Sowieso iets wat mag verdwijnen uit Japanese films vind ik.

Maar verder een mooi, ingetogen en licht mysterieus drama. Makkelijk aan te raden aan liefhebbers van het genre, mensen die Japanse cinema doorgaans te hermetisch vinden hoeven echter niet eens de moeite te nemen. En een beetje moeite zal wel vereist zijn vrees ik, want deze film is niet zo makkelijk te vinden.

Jammer, want 't is een fijn filmpje geworden. Hopelijk blijft Iseya af en toe toch nog een film zelf regisseren, hij heeft er absoluut aanleg voor.

4.0* en een uitgebreide review