Archipels Nitrate (2009)

België / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Claudio Pazienza

Een fascinerend onderzoek naar de herinneringen van de cinema, gemaakt ter ere van de 70ste verjaardag van Cinematek te Brussel. De film biedt een unieke, poëtische rondleiding door een filmcollectie. Het toont de filmgeschiedenis in vogelvlucht: documentaire beelden worden afgewisseld met beroemde speelfilmfragmenten, van Chaplin tot Fassbinder. Door scènes uit zeer uiteenlopende perioden te combineren roept Pazienza vragen op naar de manier waarop deze beelden in ons collectieve geheugen verankerd zijn en hoe ze weer andere beelden oproepen.

Poëtische rêverieën over tijd, geheugen, representatie. De interessante thema's, kortom. Voor en door de cinefiel.