Z-108 Qi Cheng (2012)

Taiwan
Horror

geregisseerd door Joe Chien
met Hsiang Rong, Tai Bao en Yvonne Yao

Een nucleaire ramp in Japan zorgt ervoor dat de genen van een virus veranderen. Een groep jongeren raakt besmet en heeft niks door. Totdat een jongen de strot van een meisje open bijt tijdens een avondje uit. De regering komt met het plan alle besmette mensen in quarantaine te houden en alle andere mensen te evacueren. De groep jongeren krijgt dat bericht echter niet te horen. Ondertussen begeeft een SWAT-team zich naar de besmette zone. Daar worden ze aangevallen door bloeddorstige zombies, en dat zorgt ervoor dat alles enorm uit de hand loopt.

Meer van verwacht.

De film is ook niet 100% zombiefilm, meer een mix van een aantal bekende horrorriedeltjes, waar de zombies uiteindelijk de rode draad vormen. Zo krijg je ook wat retard/kidnap horror en loopt er plots ook een halve Akira doorheen de film. Weird.

Ook wel wat moderne verwijzingen, zag op het laatst ook wat shouts naar Facebook mensen, dus neem aan dat het een redelijk jonge crew is die deze film op poten heeft gezet. Zag er in ieder geval wel verzorgd uit, al lieten de zombies zelf te wensen over. Verder ook iets té zombiecliché, niet geheel mijn ding.

Vermaken doet de film wel, vooral omdat er nog aardig wat variatie inzit en het bij momenten toch nog redelijk ranzig wordt, al komt die ranzigheid meestal niet van de zombies en gaat het soms gepaard met wat humor.

Vermakelijk filmpje dus, maar zag er vooraf beter uit.

avatar van Boeikens
Zombie goes Toxic Avenger

Je moet geluk hebben in het leven: op de vlucht voor de zombies en gered worden door een monsterachtige perverse verkrachter

Het verhaal barst van de plotgaten, het acteren en de FX zijn soms zeer ondermaats maar de humoristische ondertoon en de kleine gore momenten maken er toch nog een vermakelijk geheel van.

avatar van Noodless
Een ranzige, chaotische, weirde zombiefilm !
De opening mag er zijn , maar na een kwartiertje wordt het niveau minder door de vele wisselende scènes met verschillende personages die na verloop van tijd samenkomen en de vele plotgaten. Maar er valt genoeg te beleven. Buiten de zombies passeren er ook een verkrachter/kidnapper, een kanjer in martial acts, een absurde mutant, een killer en heel wat ranzige scènes. Ook is er aandacht voor wat humor.
De zombies vallen wat tegen qua uiterlijk en ook het acteren is ondermaats. Toch wel leuk en anders dan de meeste zombiefilms. 6,5/10

Nadat ik eerder vandaag de leuke film "Zombie Fight Club (2014)" van de Aziatische regisseur "Joe Chien" heb gezien, was ik wel benieuwd naar andere films van hem (hij heeft er tot nu toe drie gemaakt) en kwam ik uit op deze debuutfilm. Joe Chien heeft duidelijk veel op met het genre horror (met name zombies) en schaars geklede jonge vrouwen die niet schromen om ook wat bloot te laten zien. Opzicht dus een regisseur naar mijn hart

Opzicht stelt het verhaal wederom niet veel voor (had wel iets weg van de films "Resident Evil: Apocalypse", "Dawn of the Dead" en zelfs "Texas Chain Saw Massacre" m.b.t. het soort achtig gestoord "Leatherface" figuur), maar is de uitvoering juist wel weer vermakelijk met veel fraaie (blote) vrouwen, actie, geweld, goor en een vleugje humor. De opening van de film is fraai (met name de leegte en stilte) en sterk, maar daarna gaat men een aantal dagen terug in de tijd waardoor het een tijdje duurt (ongeveer 25 minuten) voordat het verhaal weer uitkomt bij de opening. Het verhaal speelt zich overigens weer af in een apocalyptische stad (Taipei in dit geval en dat ligt niet in Japan zoals hierboven staat beschreven, maar in Taiwan waar deze film ook gemaakt is).

Ondanks de afwisselingen/wendingen en het niet onaardige tempo, is de film hier en daar wel wat langdradig en misschien zelfs wat saai. Maar slecht is deze film zeker niet en visueel zag het apocalyptische Taipei er wel aardig uit. Ook de regelmatige toegepaste zware Heavy metal muziek was leuk gedaan en was tevens passend voor het soort film. De cast bestaande vooral uit Aziatische personages (ook een paar blanken en zwarten) is niet bepaald hoogstaand, maar ze deden het wel verdienstelijk en die Cai-Ying Yao mocht er natuurlijk wezen.

Al met al best een aardige debuutfilm (duurt ook maar iets van circa 80 minuten) van regisseur Joe Chien.

avatar van tattoobob

Ik denk dat ik deze niet ga kijken...een zombiefilm moet echt van goede huize komen wil het boeien vind ik.
Ik denk dat deze film niet goed genoeg is....