Kekec (1951)

Joegoslavië
Avontuur

geregisseerd door Joze Gale
met Matija Barl, Frane Milcinski en Franc Presetnik

Hoog in de Alpen leven de vriendelijke kruidenplukker Kosobirin en de kwaadaardige stroper Bedanc. Als Kosobrin het meisje Mojca redt, die gedwongen is als bediende voor de stroper te werken, krijgt hij de stroper achter zich aan. Kekec, een vrolijke jongen uit de vallei, besluit de angstige Kosobrin te helpen.

avatar van Querelle
In deze film zit een niet bedoeld zwartkomische scene, waarin het onuitstaanbare joch, zingend zijn hut verlaat en vrolijk dubbel knipoogt naar een, in een krap hokje, opgesloten reuze uil. Hilarisch foute scene.