Nemye Svideteli (1914)

Alternatieve titel: Mute Witnesses

Rusland

geregisseerd door Yevgeny Bauer
met Aleksandr Chargonin, Aleksandr Kheruvimov en Dora Tschitorina

Om ervoor te zorgen dat een andere bediende naar huis mag bij haar kinderen, stemt Nastya toe om haar plaats in te nemen als bediende in het huishouden waar ook haar opa werkt. Niet snel daarna gaat de vrouw des huizes op reis, waarbij haar zoon Pavel thuisblijft. Pavel is verloofd met Ellen, maar zij flirt openlijk met andere mannen. Nastya en de andere bedienden komen er al snel achter dat Ellen een affaire heeft met baron von Rehren. Dit brengt de bedienden, en dan vooral de gevoelige Nastya, in een ongemakkelijke positie.