Putin's Kiss (2011)

Denemarken / Rusland
Documentaire

geregisseerd door Lise Birk Pedersen
met Masha Drokova, Oleg Kashin en Anton Smirnov

In Westerse ogen mag Ruslands premier Vladimir Putin een ondemocratische tiran zijn, voor veel Russen belichaamt hij juist de sterke, charismatische vaderfiguur. Een hele nieuwe generatie heeft zich verenigd in de patriottistische jeugdbeweging Nashi, die Rusland van haar 'vijanden' wil ontdoen. Wie dat zijn, laat zich raden: iedereen die zich níet achter Putin en president Medvedev schaart. De intelligente negentienjarige Masha is woordvoerder voor Nashi. Ooit zoende zij Putin op zijn wang, en sindsdien steekt ze haar adoratie voor de 'Napoleon van het Kremlin' niet onder stoelen of banken. Totdat ze in contact komt met leden van de liberale oppositie.

Interessant document over Nashi en het ondemocratische politieke klimaat van Rusland in het algemeen. Dit mede dankzij de directe betrokkenheid van een aantal hoofdpersonen uit die hoek.

Inderdaad wel een boeiende docu en wat mij betreft toch wel een lichte eye opener hoe ver het inmiddels gesteld is met de schijndemocratie die Rusland heet.

Welgevormde Marsha is een dankbaar middelpunt van dit verhaal met haar combinatie van naïviteit, gedrevenheid, idealisme en simpelweg sympathieke onbevangenheid. Zij komt gelijktijdig met de kijker steeds meer te ontdekken over de werkelijke donkere kant van Nashi en haar mensen.

avatar van brabusRUS

Zo die heeft grote...

Heb onlangs ook maar gestemd, alleen niet voor Poetin, maar voor Verenigde Democratische Partij Jabloko (Appel). Helaas. Ben wel benieuwd naar deze docu. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Komende woensdag op NL2 . 23.40 uur. Aanrader, lekker actueel ook nu.
helaas wel geknipte versie...

avatar van brabusRUS
Boeiende documentaire over de fascistische Nashi (de Onze) en de oppositie. Ongelooflijk dat er nog steeds veel mensen zijn die kiezen voor Nashi. Zo lang Putin aan de macht blijft, blijft het een rommeltje
in Rusland.

En Marsha Drokova moet natuurlijk Masha Drokova zijn zonder 'r'. En aangezien het om een formeel iets gaat, wordt het Maria. Masha is de roepnaam van Maria.

Knappe documentaire, schetst duidelijk de situatie, maar laat genoeg stof tot analyse voor de kijker, dringt de boodschap niet te nadrukkelijk op. Knap ook dat alles uit het perspectief van de jongeren wordt geschetst.

Anderzijds heb ik wel mijn twijfels over Masha, ze haalt net niet de top binnen de eigen beweging, en vindt dan plots liberale vrienden. Ideaal ook om zich te presenteren als nog steeds vol van de oude overtuigingen, maar stilletjes aan gedegouteerd door het machtsvertoon en het scheppen van vijanden. Dat komt natuurlijk veel beter en geloofwaardiger over dan iemand die meteen radicaal breekt met alle standpunten. Ruikt dat niet naar opportunisme?

Zijn al die beelden bovendien echt? Dat ineen slagen, dat kakken op de wagen? Is dat werkelijk opgenomen via privé-camera's en straatcamera's of zijn dat reconstructies?

Lijken mij echte beelden..

avatar van booyo
Interessant kijkje in de rare wereld van de Russiche politiek. Vooral interessant omdat ik hier geen enkele weet van had, en eigenlijk dacht dat Putin wel een goede vent was. Goede eye-opener.

nogal eenzijdig en suggestief, maar toch op een boeiende manier in elkaar geflanst

avatar van adso
Die helikoptertjes of toch helikopters…

avatar van mrklm
Opzienbarende documentaire waarin het verhaal van Rusland onder Putin wordt verteld aan de hand van twee spelers die aanvankelijk aan beide kanten van het politieke spectrum staan. Oleg Kashin is een journalist die zijn kritiek op het Putin-regime niet onder stoelen of banken steekt en daar veel weerstand mee opwekt. Masha Drokova werd wereldberoemd als het tienermeisje dat in een opwelling haar grote held en rolmodel Vladimir Putin besloot te omhelzen. Masha sloot zich aan bij Nashi (what's in a name?!), een jongerenbeweging die Russische jongeren 'heropvoedt' en ze maakt tot burgers die niet alleen trouw zijn aan het (huidige) gezag, maar ook bereid én in staat zijn om de 'landverraders' die het wagen het huidige regime te bekritiseren monddood te maken. Een samenloop van omstandigheden dwingt Masha om haar denkbeelden onder de loep te nemen.

Deze documentaire schetst een portret van Rusland dat onherroepelijk doet denken aan het Nazi-regime en niet alleen in de vorm van een Putin-jugend dat zichzelf anti-fascistisch durft te noemen. Anton Smirnov, één van de nieuwe kopstukken van Nashi, spreekt openlijk over de twijfelachtige tactieken die ze gebruiken om tegendemonstraties te saboteren. Zoals we kunnen zien in beelden van bewakingscamera's, is Oleg Kashin veelvuldig slachtoffer van pogingen tot vernedering en erger. Het probleem is dat iedereen weet dat Nashi achter de acties zit, maar dat het niet formeel valt te bewijzen. Een kijkje in de wereld van Russische politiek en journalistiek dat bewijst dat Rusland zijn communistische verleden van intimidatie en repressie nog lang niet achter zich heeft gelaten.

Drokova woont inmiddels al jaren in Amerika en is behoorlijk gedraaid in lifestyle.