Einstein on the Beach: The Changing Image of Opera (1985)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Mark Obenhaus
met Philip Glass en Robert Wilson

In 1976 werd de opera 'Einstein on the Beach', geschreven door Philip Glass en geregisseerd door Robert Wilson, voor het eerst uitgevoerd. Het werk dwingt de kijker de grenzen van het genre opnieuw te definiëren; een stuk van vijf uur, zonder verhaal, met teksten die moeilijk met elkaar of met het thema Einstein in verband te brengen zijn, en dat alles ondersteund door de minimalistische muziek van Glass. Deze documentaire toont beelden uit de opera en bevat interviews met Glass en Wilson waarin ze hun ideeën over kunst, opera en muziek uiteenzetten, en uitleggen hoe de opera tot stand gekomen is.