La Señora Muerte (1969)

Mexico
Horror / Mystery

geregisseerd door Jaime Salvador
met John Carradine, Regina Torné en Elsa Cárdenas

Een gestoorde wetenschapper werkt met een mismaakte vrouw samen om jonge vrouwen te ontvoeren. De wetenschapper wil haar via operaties weer mooi maken, maar dan gaat het verschrikkelijk mis!

Nog geen stemmen voor een John Carradine film ? Ik weet niet wat de goede en niet meer zo jonge man bezielde om dit soort trash te vergulden met zijn aanwezigheid, moet wel heel erg op een zijspoor terecht zijn gekomen in Hollywood.
Hoe dan ook, Carradine speelt allicht de vernoemde mad scientist, dr. Favel geheten, die al lang uit zijn professie is gezet maar nog enkele fans blijkt te hebben, onder wie collega Andres die stervende is en prompt door de incompetentie van Favel sneeft. Geen probleem, zegt Carradine tegen kersverse weduwe Marlene-Torne: met een bloedkuurtje en uw hulp komt hij er weer bovenop. Verrassing: deze operatie mislukt volledig, de toch best lekkere Torne verandert in een monster- tenzij ze steeds wordt voorzien van nieuw bloed, letterlijk.
Het betreft hier een merkwaardige hybride tussen SF pulp en slasher/giallo, een curiosum dat veel gekender had kunnen zijn als de makers zich meer hadden gefocust op het giallo/slasher aspect en minder op het mad scientist/ z-film aspect.
Dat Salvador is beinvloed door Bava ziet een kind- zie de handschoenen op de poster, maar ook de setting in een modehuis alla 6DPLA- maar door het mad scientist gegeven was er blijkbaar geen ruimte meer voor een echte giallo/whodunnit intrige, en zien we de slasher doodleuk vol in beeld, daarbij steeds weer de slashing uit Psycho citerend...jammer.
Ook het kleurgebruik verraadt Bava invloeden, af en toe worden we getracteerd op wat visuele flair bij voorbeeld in de aardige spookhuissequentie. Carradine is vrij weinig in beeld in feite, volgens mij nog minder dan de onvermijdelijke Igor figuur, zijn hulpje die hier is voorzien van een soort Quasimodo psyche en die een verre van onbelangrijke rol blijkt te spelen.
Ook de goede score deed giallo-esk aan.
Deze klassieker is slechts op een bootleg DVD verschenen met Engelse onderschriften, het betreft trouwens geen VHS rip.
Vermakelijke camp kortom, maar uiterst jammer van de gemiste kans op een echte Mexicaanse giallo.
-edit: voor de duidelijkheid: Carradine werd hier in het Spaans overdubd, ook in de intro die hij zelf verzorgt en waarin hij zichzelf introduceert.