Ng Goh Haak Gwai Dik Siu Nin (2002)

Alternatieve titel: The Mummy, Aged 19

Hongkong
Horror / Komedie

geregisseerd door Wilson Yip
met Tien You Chui, You-Nam Wong en Tiffany Lee

Tin-Yau heeft nog maar net een nieuwe baan aangenomen als bewaker van een oud herenhuis, of hij neemt 's avonds zijn vrienden Nam en Priscilla mee om hem gezelschap te houden. Terwijl ze het pand verkennen stuiten ze op een mummy, die verstopt is in de kelder. Tin-Yau beschadigt de mummy per ongeluk, maar komt er de volgende dag achter dat dit grote gevolgen voor hem heeft.

Misser van Yip.

Eén van de weinige Yip films die ik nog niet gezien had, al is MM dan niet geheel volledig. Ik had er op voorhand niet zo héél veel zin in, die vrees bleek uiteindelijk ook wel gegrond. Hong Kong en dit soort horror/comedies zijn zelden een goeie combinatie, dat bleek ook hier weer.

Geen idee waarom deze films lokaal toch wel enige populariteit genoten. Althans, dan neem ik even gemakshalve aan, aangezien er toch best een hoop van dit soort filmpjes zijn. De humor is meestal niet te pruimen, de horror is eerder goedkoop en flauw in plaats van spannend en/of sfeervol.

Yip is duidelijk meer op zijn gemak wanneer hij actiefilms mag schieten. Dit horroruitstapje zal wel een verplicht nummertje geweest zijn, zo voelt het ook aan. Wat flauw geleuter met een mummy, veel lawaai en geschreeuw en vooral erg goedkoop ogend. Gelukkig weten we ondertussen dat het goed afgelopen is met Yip, op basis van deze film had ik er geen euro op durven verwedden.