Django Reinhardt, Trois Doigts de Génie (2010)

Alternatieve titels: Django Reinhardt, Three-Fingered Lightning | Django Reinhardt, Three Fingered Lightning

Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Christian Cascio

Ondanks zijn door een brand verminkte en misvormde linkerhand, groeide de Belgische Django Reinhardt (1910-1953) uit tot een van de grootste jazzgitaristen aller tijden. De charismatische zigeuner boog zijn handicap om tot een opportuniteit. Hij ontdekte jazz via Louis Armstrong, en creëerde zijn eigen stijl, wat later de gypsy jazz werd genoemd. Samen met violist Stephane Grappelli richtte hij de Quintette du Hot Club de France op, waarmee hij razend populair werd in heel Europa. Een Amerikaans avontuur in 1946 draaide op niets uit, waarna Django naar Europa terugkeerde. Hij bleef experimenteren, onder meer met de elektrische gitaar en de bebop muziekstijl.

avatar van Mug
Mug
Slappe tv-documentaire waar in iets meer dan 3 kwartier het leven van legende/genie Django Reinhardt uit de doeken wordt gedaan. Tja, en dat is wel erg kort natuurlijk. Ook al komt toch alles zo'n beetje aan bod, het is niets anders dan feitjes en jaartallen opsommen, met hier en daar een anekdote en 10 seconden van een liedje. Geijkte stof volgens het docu-boekje.

Toch maar eens Djangomania gaan opsnorren.

avatar van Darbie
Django Reinhardt maakte leuke muziek.

Deze documentaire echter is er een van lik-me-vestje.