Sono Viva (2008)

Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Dino Gentili en Filippo Gentili
met Massimo De Santis, Giovanna Mezzogiorno en Guido Caprino

Rocco is een harde werker, maar kan geen vaste baan vinden. Hij staat op het punt zijn appartement te kwijt te raken omdat hij de betalingen niet meer op kan brengen. Dan krijgt hij een buitenkansje aangeboden door een wat sjofele vriend; een paar duizend euro voor slechts één nacht werk... Hij moet in een luxueuze villa op het lichaam van de dode dochter van een rijke zakenman passen. Zijn vriend neemt een joint en een biertje en verdwijnt vervolgens met een veel jonger meisje. De meer gewetensvolle Rocco blijft alleen achter met het lijk, maar niet voor lang...

Bijna winterstop, nog even doorblazen. Ik zie dat deze zombie/vampierenfilm hier nog 0 stemmen heeft, niet zo vreemd want 1. hij flopte ook ter plaatse 2. het betreft hier een ander soort zombie/vampierenfilm dan gebruikelijk, al komt het inhoudelijk op het zelfde neer: de angst voor de doden.
Het begint als een soort zwarte komedie met Rocco-De Santis( een debutant ) die overduidelijk een totale loser is en thuis onder de plak zit, een schimmig crimineel vriendje polst hem voor een bizar baantje als nachwaker/lijkenbidder bij een of andere duistere magnaat. NON TOCCARE, zegt de vader van de overledene- de magnaat dus- niet ten overvloede, want dat grietje was nog wel prima te doen, koud of niet...zie ook de poster.
Zoals gezegd maakt Rocco's buddy er een gezellige boel van met bier, jonko's ,chips en porno, maar helaas smeert hij hem met een snolletje, waarna de rust van de dode pas echt wordt verstoord.
Klinkt allemaal leuk en is het tot ongeveer een uur ook wel, maar daarna werd het helaas een soort bespiegelend humanitair dramatje met een snik en snotter boodschap, zelfs een zielig Roemeentje wordt er nog bij gehaald. Tegen het slot wordt de titel van de film geheel duidelijk gemaakt- al is het een betekenis met meerdere lagen natuurlijk- waarbij ik in het midden laat of dat iets met vampieren en zombies te maken heeft.
Door de kritiekers werd deze film die trouwens het FF debuut is van de broers over het algemeen geprezen en een totale flop verdiende hij niet, maar een meesterwerk zie ik hier ook weer niet in.
p.s.: het zal hopelijk duidelijk zijn dat Mezzogiorno- de gekendste naam hier- niet het lijk speelt, ze heeft slechts een bijrol.