A Cry from the Grave (1999)

Alternatieve titel: Srebrenica: A Cry from the Grave

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Nederland
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Leslie Woodhead

Waarom waren we zo volgzaam en hebben we zo lijdzaam toegezien? Het is een van de confronterende vragen die Hasan Nuhanovic stelt aan het einde van 'A Cry from the Grave', een reconstructie van de massamoord op ruim 7000 moslims in Srebrenica in juli 1995. Aan de hand van archiefmateriaal, journaalbeelden, herinneringen en tot voor kort niet eerder uitgezonden filmmateriaal probeert de film een antwoord te geven op deze en andere vragen als: hoe hebben we kunnen toestaan dat er aan het einde van de twintigste eeuw zo'n gruwelijke genocide plaats heeft kunnen vinden onder de ogen van de Verenigde Naties?