Powidoki (2016)

Alternatieve titel: Afterimage

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Boguslaw LInda, Aleksandra Justa en Bronislawa Zamachowska

Het is 1945. Stalin heerst over Polen. De bekende schilder Wladislaw Strzeminski weigert zijn kunst aan te passen aan de doctrine van het sociaal realisme. Nadat hij wordt vervolgd en wordt ontslagen als docent aan de universiteit, worden ook zijn werken verwijderd uit de musea. Met de hulp van enkele studenten, begint hij te strijden tegen de communistische partij en wordt hij het symbool van het artistieke verzet tegen de intellectuele tiranie.

avatar van stefan dias
Vrij klassiek verfilmd werk, maar dat mag je van een 90-jarige regisseur wel verwachten. En maar goed ook.
Het verhaal an sich is gruwelijk, verstikkend en deprimerend genoeg. Triest om nog eens te zien hoe een collectivistisch systeem elk individu, elke drang naar individualisme brutaal vermorzelt. Jammer genoeg vreselijk actueel.
Linda speelt sterk. Muziek is prachtig. Mooie film.

avatar van sehzades
in kunst en liefde kun je alleen geven wat je hebt