• 10.512 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Muziek

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Job Gosschalk

Met onder meer: Huub Stapel, Henriëtte Tol en Thomas Acda

IMDb beoordeling: 6,5 (453)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 24 november 2016

Plot De Zevende Hemel

Maria Rossi (Henriëtte Tol) ontdekt dat ze doodziek is. Vervolgens wil ze haar man Max (Huub Stapel) en haar kinderen en hun partners voor een laatste keer harmonieus om haar heen hebben. Echter staan oude ruzies, relatieproblemen en het jubileum van het familierestaurant haar laatste wens in de weg.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

kappeuter (crew films)

"De Zevende Hemel is een muzikale ode aan liefde en familie van topregisseur Job Gosschalk met liedjes van o.a. Nick & Simon, Boudewijn de Groot en Doe Maar."

Vanaf 24 november in de bioscoop (eOne)

avatar van voskat

voskat

Ik loop nooit een zaal uit, maar dit werd me na 40 minuten toch wat te ellendig...

Het tergend langzaam voortslepend verhaal wordt om de twee minuten ruw onderbroken door een baggerslecht gezongen cover van Doe Maar, Acda & de Munnik of Marco Borsato.

De zaal begon al na 15 minuten leeg te lopen, maar ik heb het koppig geprobeerd te doorstaan om te kijken of er nog wat uit dit Nederbaksel te knijpen viel. Sorry, nee.

avatar van Mrs.Donut

Mrs.Donut

Vandaag met een vriendin naar deze film geweest. Wij vonden het wel een leuke film. Misschien moet je er dan 50+ voor zijn.

Voor € 5,- mochten we de film gaan zien, er was ook koffie en een koek bij.

Iedereen bleef zitten en ik hoorde zelfs mensen meezingen.

avatar van jester

jester

De film van Gosschalk werkt op alle fronten. De zang overtuigt, de juiste snaren worden geraakt en in het gelaagde verhaal kan elke generatie zich herkennen.

Ab Zagt in het AD. http://www.ad.nl/show/de-filmrecensies-van-deze-week~a2d15cef/

avatar van wibro

wibro

Deze film draaide vorige week als sneak preview in arthouse Lux in Nijmegen. De score was 4,8 en dat is het laagste cijfer dat een film als sneak preview in Lux heeft gehaald dit jaar. De commentaren waren vernietigend en als ik zo de synopsis lees, dan kan ik mij dat goed voorstellen. Volgens Ab Zagt in het AD is de aanpak te vergelijken met de komische TV serie "'t Schaap met de 5 Poten". Daar ik die TV serie een van de slechtste series vind die ik ooit op TV gezien heb doe ik er dus wijs aan deze Nederlandse speelfilm te mijden. De kans is namelijk zeer groot dat ik net als user voskat de zaal vroegtijdig zal verlaten. Dat laatste is mij al meermalen overkomen bij het zien van een Nederlandse film.

avatar van vph1272qm

vph1272qm

als ik wist dat er gezongen werd was ik niet gegaan. had moeite om te blijven zitten en niet weg te lopen maar zag tussen de liedjes door enkele mooi gespeelde scenes...

avatar van 84robkuh

84robkuh

Ben geen liefhebber van musicals of Nederlandse films, maar soms moet je naar een film die je vrouw graag wil zien... De film viel mij in alles mee. Sterke (bekende) nummers die erg goed passen bij de situatie. De film duurt door de vele nummers eigenlijk te kort, waardoor de personages niet genoeg tijd krijgen om goed in de film te komen. Al me al niet verveeld.

avatar van jdeg

jdeg

Ik las dat het een drama was. En dat was het....een drama. Ik heb serieus overwogen om tijdens de pauze leker naar huis te gaan. Toch blijven zitten. Maar het werd er niet beter van.

De acteurs doen hun stinkende best. Maar het lukt ze niet er een mooie film van te maken. Flinterdun verhaal dat dient om een liedjes te kunnen brengen.....

avatar van nightfly1982

nightfly1982

Vermakelijke film, maar wel blij dat we gratis kaartjes hadden. Want deze film kijk je net zo lief thuis op de bank.

Er zat veel meer muziek ik dan dat ik van te voren had verwacht, juist omdat ze ook zeiden dat het zeker geen musical etc zou worden, en dat kan het verhaal maken of breken en in dit geval vond ik persoonlijk soms irritant en het de film dus niet maken.

Buiten de muziek om, een mooi verhaal met een einde die je verwacht.

avatar van soom

soom

Zeg me dat het niet waar is..

Ik houd ervan. Ja, zielsveel zelfs. Jan de man in de start en het einde, oja, en in het midden. En midden in de winternacht, oh nee de winterochtendmiddag, ging ik plat.

Wat fantastisch!! Ik genoot van de Nederlandsheid die Nederland zo mooi maalt en maken. Er wordt zoveeel naar andere landen gekeken. Maar dit is wel een primeurtje, weet Mr. Gosschalk. Dus die trekt hij moeiteloos naar zich toe. Alles werkt. Het voelt goed aan, werkt dóór. Hij en het hele team achter hem, weten hoe het werkt. Ze krijgen het namelijk voor elkaar, om de grote Thomas Acda te vóélen. Ja, dan doe je echt iets goed, ja. Want nee, Acda is een veel betere zanger dan acteur. Ik vind en vond het altijd matigjes hem betreffende. Oa Anneke Blok gaf het goede aan, maar de emotie kwam niet zo bij hem.

En nu dit! Ik knakte doormidden. Was geroerd.. Ik voelde het nu zo duidelijk. Dat mag een prestatie heten. Want nee, echt niet, dat ik iets voelde bij hem in eerdere films. Iets met schoenmakers, enzo..

Dikke revanche. Dikke pluim. Ik huilde. Om alles wat ik zag gebeuren. Alles waarvan ik houd op media gebied, zag ik samenkomen. Ik buig. Voor de hele cast. Ik houd van dikke zeekoe Halina, ik houd van Ruben. Ik houd gewoon van mensen. En alles wat ze doen, laten, niet laten, vertellen door beeld en geluid. Chapeau.

avatar van pven

pven

Wat een fantastische film! Mits je er van houdt natuurlijk.

Ik had het idee dat ik naar een Nederlandse Bollywood film zat te kijken. Prettig acteerwerk, en het zingen viel ook niet tegen. Het verhaal is voorspelbaar, maar desondanks heb ik genoten van deze film.

avatar van tbouwh

tbouwh

Het had erger gekund. Ik bezocht deze film tóch maar, omdat sommige verrassende reacties bepleitten dat de Zevende Hemel 'voor een Nederlandse film nog best wel goed was'. Vooruit dan maar, ik wilde na La La Land toch even nagaan of 'onze musical' ook kon overtuigen.

Het antwoord: nee. Negentig procent van de tijd is dit een muziekspecial van GTST, gegrondvest op abortusdilemma's, Familiediner-perikelen en vreemdgaande partners. De tien procent die overbleef werd gevuld door een zweem van oprechtheid. Een handvol emoties die toch wist te raken. Vocaal blijft het daarnaast allemaal wel uit de buurt van de absolute ondergrens - al haalden de keuzes voor sommige nummers het bloed onder m'n nagels vandaan.

Een grote doelgroep voor deze film, ik val daar volledig buiten. Na toch geweest te zijn, kan ik alleen maar concluderen dat ik blij ben de Zevende Hemel niet tot de bodem af te hoeven kraken.

avatar van Padde

Padde

leuke film

avatar van coumi

coumi

Hier moet je dus echt een beetje van houden, anders gewoon niet aan beginnen. Ik vond het zeker niet slecht, hoewel het geen moment de perfectie benaderde. Om ongeveer de tien minuten een bekende Nederlandse song gezongen door een bekende acteur. Het resultaat is wisselend. Sommige zijn zoals verwacht goed met hun zangkunsten(Acda), andere(Reidinga) laten blijken vroeger wel eens een zanglesje op school gemist te hebben. Verhaal eromheen is sympathiek en herkenbaar alledaags. Het sentiment aan het slot werkt maar gedeeltelijk, omdat de personages en de verhaallijntjes te talrijk zijn voor de ruim anderhalf uur die de film duurt, waardoor je je niet voor honderd procent kunt inleven. Qua spel doen alle acteurs, op de ongemakkelijk acterende Van der Meer na, het redelijk tot goed. Vooral de heer Flodder is waardig oud geworden, en Reijn acteert zelfverzekerd(ook de botox is goed geslaagd, trouwens). Al met al de moeite waard, met namel voor de wat ouderen onder ons. Geen film dus waar je als tiener met je eerste date naar toe moet gaan, want dan sla je geen goed figuur en kun je na afloop fluiten naar een eventuele zevende hemel.

avatar van wolsi

wolsi

Beetje sentimenteel, maar super leuk gedaan. Geen moment verveeld.

avatar van Waku

Waku

k had deze film a leen tijdje liggen en nu was het moment dat ik er eindelijk zin in had.

En wat heeft deze "De zevende hemel" mij enorm positief verrast.

Musical film. Dat is de beste omschrijving voor dit emotioneel familie drama.

Kracht van de diverse ( zeer bekende) liedjes is dat het je nog meer meesleept in de perikelen rondom een restaurant familie. Een zeer goede cast (waarvan de meeste zelf ook nog best een toontje kunnen zingen) weet de film toch naar een hoger niveau te tillen. Met name Huub Stapel,Henriette Tol en Thomas Acda overtuigde mij. Zelfs Halina Reijn irriteerde mij niet, en dat wil wat zeggen.

Enig minpuntje was Jan Kooijman die toch echt niet verder komt dan soapie niveau en thuis hoort in de Johan Nijenhuis filmpjes. Maar verder petje af voor deze zeer fraaie "De Zevende hemel"

Een unieke produktie.

3.5*/4*

avatar van chrisje66

chrisje66

Mooie film samen met mijn vrouw gekeken, leuk verhaal boeiend en vooral de muziek erin vinden wij zeer mooi. ondanks dat je al wist hoe hij ging aflopen(erg voorspelbaar), was het toch leuk om naar te kijken

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Dikke pluim aan de Noorderburen ! Aangename kleurrijke film. Het acteer- en beeldwerk mag er wezen en de muziek vult het plaatje aan. Akkoord, de inhoud is voorspellend, maar dit laat geen sporen op het totaalpakket na. Nog van dat Job...

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

7/10. Rustige film die veel weg heeft van een serie als Bloedverwanten, maar dan een dubbele aflevering. Dat er wordt gezongen is het bijzondere aan de film, het verhaal is best standaard. Prima voor tussendoor.

avatar van adso

adso

Oef, wat een overeenkomst(en) met het jaarlijkse EO spektakel “The Passion”!

Zing, vecht, huil, bid... hopelijk heeft Job bij de auditie hiervan zijn handjes

wel thuis weten te houden...

Nou dat was toevallig, dat ik in deze woelige metoo tijden zowaar blijkbaar mn 1ste film van de viezerik Gosschalk zie.

Enfin.. het idee is niet eens zo onaardig. Zo 'n (weliswaar uiterst flauw en overdreven feelgood gelikt) verhaaltje doorspekt met wat bekende nummers kan best aardig werken.

Maar djiezus, wat een Hollandse meuk allemaal.. het ontbrak er nog maar aan dat Van Dik Hout en Even aan mn moeder Vragen langskwam. Blegh.

avatar van erik1977

erik1977

Moet toegeven, viel me 100 % mee.

avatar van 93.9

93.9

Net zo misselijkmakend als de regisseur van deze film.

avatar van jordorientje

jordorientje

Vond het een mooie film. Ik hou niet zoveel van dat gezang en musicals, maar ik stoor me er verder ook niet aan. Bovendien vond ik het in deze film erg meevallen; ze onderbreken het af en toe met nummers. En mooie nummers ook: nummers die ik vroeger uitzette als ze opkwamen of waarvan ik ze dacht te kennen, maar nooit echt de moeite nam om ze te beluisteren en dan nu verplicht word om er naar te luisteren en er achter kom dat het eigenlijk hele mooie nummers zijn. Met een mooie tekst. Paste mooi bij het verhaal.

Tevens de eerste Nederlandse film waarbij een dood/overlijden mij écht heeft weten te raken door het goede acteerwerk. Dat deed me wel wat ja, mooie film met een mooie boodschap.

avatar van dalma

dalma

Mrs.Donut schreef:

Voor € 5,- mochten we de film gaan zien, er was ook koffie en een koek bij.

Iedereen bleef zitten en ik hoorde zelfs mensen meezingen.

Waarschijnlijk hebben jullie spacecake gekregen, anders zou je niet blijven zitten

avatar van mrklm

mrklm

‘De Zevende Hemel’ is de naam van het Italiaanse familierestaurant dat binnenkort 40 jaar bestaat. Moeder Maria [Henriëtte Tol] heeft net te horen gekregen dat ze niet lang meer te leven is, maar wil toch het jubileum vieren met haar ex-man Max [Huub Stapel] en hun kinderen. Er heerst echter nogal wat oud zeer dat als sneeuw voor de zon verdwijnt in het geforceerde happy end van dit uiterst oppervlakkige familiedrama dat de leegtes in het verhaal opvult met een keur aan Nederlandstalige meezingers, die overigens verdienstelijk worden gezongen door de acteurs zelf. Huub van der Lubbe van De Dijk opent de film met de titelsong, daarnaast zijn er liedjes van o.a. Doe Maar, De Kreuners, Frank Boeijen en de onvermijdelijke Claudia de Breij.