Kako Je Poceo Rat Na Mom Otoku (1997)

Alternatieve titel: How the War Started on My Island

Kroatië
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Vinko Bresan
met Vlatko Dulic, Ljubomir Kerekes en Ivan Brkic

Een paar maanden nadat Kroatië zich van Joegoslavië afscheidt, zijn er nog steeds militaire kazernes op Joegoslavisch grondgebied, met daarin Kroatische soldaten die geen kant op kunnen. Een garnizoen bevindt zich op een klein eiland en staat onder bevel van majoor Aleksa Milosavljevic. Het garnizoen wordt belegerd door plaatselijke milities en majoor Milosavljevic dreigt alle munitie op te blazen, waarbij het halve eiland verloren zal gaan. Tijdens de impasse van het staakt-het-vuren, arriveert kunsthistoricus Blaz Gajski uit Zagreb om zijn zoon uit de kazerne en uit de gevarenzone te halen.