The Redemption of General Butt Naked (2011)

Alternatieve titel: De Verlossing van de Naakte Generaal

Verenigde Staten / Georgië / Liberia
Documentaire
85 minuten / 65 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Eric Strauss en Daniele Anastasion
met Joshua Milton Blahyi

De film vertelt over krijgsheer Joshua Milton Blayhi, die tijdens de 14-jaar durende burgeroorlog in Liberia verantwoordelijk was voor meer dan twintigduizend doden. Naar eigen zeggen bezat hij spirituele krachten die hij dankte aan het feit dat hij naakt de strijd inging, en hij wordt daarom ook wel 'General Butt Naked' genoemd. Na de oorlog bekeerde hij zich en werd actief als evangelist. De Liberianen kunnen hun ogen nauwelijks geloven wanneer ze de generaal op straat zien preken over God en vergeving; zijn zijn berouw en bekering wel oprecht?

avatar van thomzi50
Erg originele en schokkende documentaire, mijn persoonlijke hoogtepunt van het IDFA-seizoen dit jaar.

avatar van Chuck Taylor
Ha jij zat ook in de 1900 uur voorstelling dan? Inderdaad een erg goede en ontluisterende documentaire over deze Joshua.

De man heeft volgens mij helemaal geen spijt. Eerst massamoordenaar en nu dominee, niet te geloven.
Terwijl hij daarbij een enorm bijgelovig type is.

"Het spijt mij dat ik uw broer vermoordde, maar ik kan in het vervolg een broer voor je zijn."
De vrouw in tranen en de man vertrekt geen spier.

Ik kan uit de beelden niet anders concluderen dan dat hij gillend gek is.
De docu is daarom boeiend, om dit waar te nemen. Maar waarom loopt die man nog vrij rond eigenlijk?

avatar van narva77
narva77 (crew)
Tja, onder het mom van religie mag blijkbaar alles. De man is Verlost, de man heeft het licht gezien. En dan...?
Gewoon oppakken en alsnog veroordelen voor zijn daden!

Heftige documentaire.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Doorgeilen of demonen?

Het lastige aan deze documentaire over de verschrikkelijke oorlogsmisdadiger Blayhi is dat door het beeldscherm sijpelt dat de man nog steeds zo gek is als een deur. Zo kan de kijker zich haast niet onttrekken aan de gedachte dat de generaal, die zo graag in zijn blote kont vocht, zijn slachtoffers niet bezoekt uit boetedoening, maar als onderdeel van zijn psychologische oorlogsvoering. Alsof hij alsnog een beetje doorgeilt op al het leed dat hij menigeen heeft aangedaan.

Schrikwekkend is het gemak waarmee hij zijn juridische veroordeling afketst, maar al gauw wordt duidelijk dat ook hij last heeft van demonen. Het handje op de rug tijdens een van zijn confrontaties met een huilend slachtoffer verraadt dat van een echte innerlijke strijd echter geen sprake kan zijn. Of wel? Het is deze vraag die de kijker het meest bezighoudt tijdens deze schokkende documentaire.

Zeer goed.

avatar van Antonev
Zeer sterke documentaire over één van de vele Afrikaanse tragedies. Dit heeft me wel aan het denken gezet en aangezet om meer te weten te komen over dergelijke wantoestanden.

Dat hij amnestie kreeg, toont ook maar weer eens aan dat het Afrika van onder de Sahara een jaartje of 80 achterloopt op de rest van de wereld. Corrupt, stuurloos, gebrek aan autoriteit, misdaden tegen de mensheid.