Vernehmung der Zeugen (1987)

Alternatieve titel: Interrogating the Witnesses

Oost-Duitsland

geregisseerd door Gunther Scholz
met René Steinke, Mario Gericke en Anne Kasprik

Op een dorpsplein wordt de scholier Rainer Gebhardt neergestoken gevonden. De bijgeroepen arts herkent meteen het moordwapen. Het mes behoorde toe aan haar zoon Maximilian Klapproth. De zaak is duidelijk, getuigen kunnen alleen vertellen hoe het zover is kunnen komen. Door zijn studies en de professionele carrière van zijn moeder groeit Maximilian op bij zijn grootmoeder. Tegen zijn wil moet hij op zeventienjarige leeftijd zijn oma en Berlijn verlaten, omdat zijn moeder in een dorp een artsenpraktijk aangeboden kreeg. Ook wil zij met haar nieuwe man, die in het gebied werkt, een nieuw gezinsleven opbouwen. In zijn nieuwe school wordt de Berlijnse Max niet echt vriendelijk ontvangen.