Surviving Progress (2011)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Mathieu Roy en Harold Crooks
met Stephen Hawking, Jane Goodall en David Suzuki

Wat is vooruitgang? Betekent vooruitgang per definitie verbetering? Zijn onze hersenen erop toegerust om de snelle (technologische) veranderingen van de laatste eeuwen bij te benen? Is het mogelijk om eeuwig in hetzelfde tempo te blijven doorgroeien? Of worden de toverwoorden van de komende decennia juist versobering, krimp en consuminderen? Over deze vragen buigen wetenschappers, filosofen en cultuurcritici zich in een bloemrijk docu-essay, gebaseerd op het boek A Short History of Progress (2004) van de Canadese publicist Ronald Wright. Wright's centrale these is dat we in een zogeheten 'vooruitgangsval' zitten: de technologische innovaties volgen elkaar zo rap op dat onze voetafdruk te groot dreigt te worden. Ook is de wereldbevolking sinds de Tweede Wereldoorlog stevig uitgedijd, en heeft de na de val van het communisme gegroeide wereldorde economische groei tot enige ideologie verheven. Volgens Wright, die de vergelijking maakt met de catastrofe op Paaseiland, zorgt dit voor een cocktail die ons zal vergiftigen als we ons consumptiegedrag niet aanpassen. Hij krijgt bijval van milieuactivist Margaret Atwood, primatoloog Jane Goodall en bioloog David Suzuki, die onze aarde in webdoc The Test Tube al vergeleek met een reageerbuis die elk moment vol kan lopen.

Mede geproduceerd door Martin Scorsese.

Trailer (YouTube)

Te zien op IDFA.

avatar van ArnoldusK
Ja deze moet ik wel zien ja. Iemand enig nieuws hierover?

Waarschuwingen over overexplotatie van de hulpbronnen op aarde. Groei is niet altijd vooruitgang en kortzichtige vooruitgang heeft grote nadelen.

Dit zijn bekende standpunten, die op een simpele manier uitgelegd worden en in een laag tempo. De beelden die daarbij vertoont worden voegen niet echt iets toe.

Misschien interessant voor de middelbare school.

avatar van ArnoldusK
Een geweldige documentaire met een breed scala aan kenners en onderzoekers, die een breed scala aan, vaak ongehoorde, gedachtegangen weten te presenteren. Dit alles met een positieve eindconclusie.
Een vrij hoog filmisch karakter, (mede door Scorsese wellicht) en een overzichtelijke structuur die aan de documentaire ten grondslag ligt.
Een documentaire die over 40 (of 10...) jaar nog eens bekeken moet worden; hoe ver zijn we dan met onze 'vooruitgang'? Zijn we er in geslaagd om essentiële, noodzakelijke veranderingen door te voeren om onze eigen vooruitgang veilig te stellen op een duurzame, 'gezonde' manier?

Paar zeer interessante zaken gehoord;
- Het vragen van 'why?' is de grootste, sterkste drijfveer van onze menselijke ontwikkeling (in vergelijking met chimpansees).
- Onze hersenen zijn niet gemaakt om lange termijn gevolgen te overzien, te bevatten.
- Het zelf-oplossende vermogen van het marktwezen is een illusie, evenals het zelf-oplossende vermogen van technologische ontwikkeling.
- Het kort-vermogen denken dat de Romeinen en vele anderen civilisaties de nek om heeft gedaan, zal dit altijd blijven doen, zoals ook nu in onze huidige financiële crisis.
- de politieke strijd van de 21e eeuw zal die worden van de top 10% tegen de rest. Zijn die eerstgenoemde bereid om hun claims (op land, geld en rijkdom) op te geven voor de rest?
- 'Economics is so fundamentally disconnected from the real world, it is destructive' - David Suzuki
- we moeten minder gebruiken!, hoezeer we dit ook maar niet willen en kunnen gebruiken
- In onze aard zit de drang om 'er bij te horen'; het groepsgedrag dat we hebben overgehouden van het jager-verzamelaars tijdperk. Kunnen we dit transformeren van 'he; ik wil net zoveel kunnen consumeren' als jij doet, naar; 'he, ik wil ook zoveel minder consumeren'
?

Een documentaire waar je, na het bekijken, niet onbewogen kunt blijven zitten. Let op de keuzes die je maakt. Je hebt controle over de toekomst en er zijn altijd nieuwe, hoopvolle instituties, organisaties en non-profit instellingen die een betere toekomst willen bouwen. 4,5*

DOOOMMMMMM!

De bottom line van deze docu. Er wordt een vluchtig theorietje opgeworpen, maar veel meer dan een collectie doemverhalen is dit niet. De coherentie is vaak ver te zoeken, gelukkig is er één van de pratende hoofdjes die uitlegt dat dat absoluut de bedoeling is. Makkelijk.

Andere bottom line is dat de mens niet overweg kan met grote getallen. Absoluut geen nieuws en dat merk je dan ook in zowat elk verhaaltje dat terugkomt. Het wordt niet met zoveel woorden gezegd (vaak wordt er ook een wat andere uitleg aan gegeven) maar da's wel een kern van het probleem.

Voor oplossingen hoef je niet te kijken, ook dat is uiteraard veel te moeilijk. Dit is meer een bewustwordingsdocu, waarbij een hoop globable problematiek over de kijker uitgestrooid wordt. Feiten komen in de vorm van quotes zonder backing en hoewel ik niet twijfel dat er wel degelijk waardevolle problemen aangekaart worden valt het kaf niet van het koren te scheiden hier.

Hoe moeilijk kan het zijn eens een welonderbouwde en geloofwaardige docu te maken?