• 8.353.834 stemmen

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Dial H-I-S-T-O-R-Y, 1995-97

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Johan Grimonprez

IMDb beoordeling: 7,1 (228)

Plot Dial H-I-S-T-O-R-Y

Documentaire over de geschiedenis van het terrorisme. Aan de hand van fragmenten uit nieuwsreportages, instructiefilms, interviews, cartoons et cetera schetst de cineast de geschiedenis van het fenomeen ‘terrorisme’. Vanaf de eerste gewelddadige vliegtuigkapingen van allerhande vrijheidsstrijders in de jaren zestig, tot de drieste zelfmoordaanslagen die de Arabische wereld nu bijna dagelijks teisteren. Onheilspellende nieuwsberichten over zelfmoordaanslagen gepleegd door terroristische groeperingen als Al Qaeda en consorten zijn vandaag de dag schering en inslag in onze nieuwsbulletins.

avatar van Friac

Friac

Een beklijvende montage van vaak shockerende beelden, afgewisseld met ook wat hilarische momenten en begeleid van een vrolijke contrasterende soundtrack. Mij werd de uiteindelijk boodschap van de documentaire niet geheel duidelijk (de mediatisering van het terrorisme, tot daar aan toe, maar de terrorist die de plaats van de schrijver heeft ingenomen?), maar het was wel een visie die bij momenten beklijft en wegens allerlei beeldassociaties e.d. blijft fascineren. Nét geen 3,5*, maar wel een zeer ruime 3*.

avatar van tbouwh

tbouwh

Dial H-I-S-T-O-R-Y | IFFR

Hoe zit het met de versie hier op MM? Geüpdatet na 911 en dus 2003? als ondertitel staat hier wel 1995-97 maar IMDB zou met maakjaar 1997 (+ IFFR 1998) toch leidend moeten zijn.