Dial H-I-S-T-O-R-Y (2003)

Alternatieve titel: Dial H-I-S-T-O-R-Y, 1995-97

België
Documentaire

geregisseerd door Johan Grimonprez

Documentaire over de geschiedenis van het terrorisme. Aan de hand van fragmenten uit nieuwsreportages, instructiefilms, interviews, cartoons et cetera schetst de cineast de geschiedenis van het fenomeen ‘terrorisme’. Vanaf de eerste gewelddadige vliegtuigkapingen van allerhande vrijheidsstrijders in de jaren zestig, tot de drieste zelfmoordaanslagen die de Arabische wereld nu bijna dagelijks teisteren. Onheilspellende nieuwsberichten over zelfmoordaanslagen gepleegd door terroristische groeperingen als Al Qaeda en consorten zijn vandaag de dag schering en inslag in onze nieuwsbulletins.

avatar van Friac
Een beklijvende montage van vaak shockerende beelden, afgewisseld met ook wat hilarische momenten en begeleid van een vrolijke contrasterende soundtrack. Mij werd de uiteindelijk boodschap van de documentaire niet geheel duidelijk (de mediatisering van het terrorisme, tot daar aan toe, maar de terrorist die de plaats van de schrijver heeft ingenomen?), maar het was wel een visie die bij momenten beklijft en wegens allerlei beeldassociaties e.d. blijft fascineren. Nét geen 3,5*, maar wel een zeer ruime 3*.