• 8.355.849 stemmen

Verbannen naar Beilen (2011)

Documentaire | 50 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Caspar Haspels

Plot Verbannen naar Beilen

In Beilen, vlak aan het spoor, is de nieuwe gesloten kliniek Duurzaam Verblijf gebouwd. Overlastgevende en dakloze verslaafden uit de Randstad met een psychiatrische achtergrond worden hier met een rechterlijke machtiging opgenomen, tot ze bekwaam zijn weer aan het dagelijks leven deel te nemen. Hun voorgeschiedenis en hun gedrag zet hun hulpverleners vaak voor onoverkomelijke dilemma's. Frans, Benji en Wilma zijn de hoofdpersonen in deze documentaire. Achter de omheinde muren is een vakantiepark-achtige omgeving gecreëerd, waar de hulpverleners zorg op maat geven. Soms gaan ze met hen in Beilen boodschappen doen. Frans is een welbespraakte Rotterdammer die niet met zich laat sollen en zijn eigen gang probeert te gaan. Benji komt niet uit bed, zijn dekens over zijn hoofd getrokken. Het sleutelen aan zijn brommer ligt stil. De schuchtere Wilma krijgt nog bezoek van haar familie.

stinissen (crew films & series)

Allemaal geld verspilling , dit kost echt miljoenen.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Dweilen met de kraan open, als ik dit zo zag. Maar wat dan?

avatar van janstefan

janstefan

Ik vind dit toch wel heel bizar. Miljoenen investeren ze hier in, compleet bungalowpark, beveiliging die even modern is als een gevangenis. Alles krijgen ze, en dan nog iedere mogelijkheid aangrijpen om drugs te regelen en in de slachtoffer rol te kruipen.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Ja hier gaat iets mank, documentaire an sich is ook niet volledig genoeg.

Mijn linkse hart keurt het zelfs af. Volgens mij wijst er genoeg op dat deze verslaafden, die wellicht ook psychische problemen hebben, niet capabel genoeg zijn (ook juist dóórdat ze verslaafd zijn en allerlei vroegere problematiek) om uit hunzelf in te zien het roer om te gooien.

Daar is gewoon regelmaat en orde voor nodig.

Desondanks zal niemand hier op MM met de gasten willen ruilen; constant toezicht, weinig vrijheid etc. Maar goed...

Een enorm contrast met 'Paviljoen 7' bijvoorbeeld. Helaas.