Nina Satana (2011)

Alternatieve titel: One Night Stand VI - Nina Satana

Nederland

geregisseerd door Bram Schouw
met Abbey Hoes, Sabri Saddik en Porgy Franssen

Op een Amsterdamse school vol bekakte ettertjes neemt gothicmeisje Nina Satana het op voor nieuwkomer Mohammed. ‘Momo’ heeft echter zijn eigen methode om zich tegen de pestkoppen te verweren. De tegenstellingen tussen het verwende meisje uit IJburg en de moslim uit een schotelwijk verhinderen niet dat ze samen al snel ontdekken dat wie zichzelf blijft, niets te vrezen heeft.

Naar een scenario van Urszula Antoniak (Nothing Personal).

Uitzending: 27 januari 2012
Onderdeel van de reeks One Night Stand.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De korte inhoud klinkt nogal maatschappijleerachtig. Maar dat zal hoop ik wel niet als Antoniak het schreef.

avatar van 606
Zei heeft wel wat van haar weg.
The crow 2

starbright boy schreef:

Gek genoeg wel helaas.

avatar van narva77
Duur grapje, met al die Marilyn Manson en Rammstein muziek.

Verder wat jammer dat de makers voor het gemak maar even Death-metal, Gothic-metal en Black-metal over één kam scheren, alsof het allemaal hetzelfde is en dezelfde boodschap uitdraagt...

Bovendien: een Gothic zal niet zo snel een Satanaanbidder of Duivelaanbidder zijn, althans niet zover ik weet. Dat zijn de Black-metal gasten. Als zij een echte Gothic zou zijn, zou ze ook naar Gothic-metal of Gothic muziek moeten luisteren. Beetje jammer, want het maakt de film er niet echt geloofwaardiger op.

Verder wel heel aardig hoor, maar idd nogal maatschappijleer-achtig.

avatar van RuudC
Die LP van Hammerfall in de platenzaak, klonk heel anders dan ik me kan herinneren.

avatar van Lennert
narva77 schreef:
Duur grapje, met al die Marilyn Manson en Rammstein muziek.

Verder wel heel aardig hoor, maar idd nogal maatschappijleer-achtig.

Vergeet nu even niet dat de 'gothics' op middelbare scholen met gemak naar Marilyn Manson en Rammstein luisteren, zonder zich al teveel te verdiepen in wat dat hele gothic subgenre nu precies moest voorstellen. Zolang het maar anders is dan de standaard hitparade muziek is het over het algemeen vrij snel goed, zonder dat hier een hele filosofie aan verbonden hoeft te worden.

neo (crew)
De kosten voor gebruik van muziek is bij een productie voor televisie, zoals deze, geen enkel probleem. De rechten hiervan worden, voor televisie uitzending, betaald uit een centrale pot.

avatar van nightbreed
Niet onaardig maar wel zeer ongeloofwaardig. Ik word trouwens een beetje moe van dit soort politiek overcorrecte films.

avatar van Number23
Lennert schreef:

Precies jah.. Ze houdt van een bepaalde soort muziek en misschien denkt ze dat het Satan-gebeuren erbij hoort.

avatar van Number23
Niet echt heel speciaal filmpje, maar het onderwerp is redelijk boeiend, de cast is degelijk(vooral Hoes) en de muziek maakt veel goed. Maar voor een film met een boodschap zoals deze, is de film toch teveel gevuld met cliches.

avatar van narva77
Lennert schreef:
Number23 schreef:
Dat zou best wel eens heel goed kunnen hoor, maar ik ben wat dat betreft ook wel een purist denk ik. Voor mij klopte het gewoon van geen kanten, en dat is jammer voor de geloofwaardigheid van de film.

Verder heel aardig, de hoofdrolspeelster doet het goed, en leuke muziek natuurlijk. 3*

Gelukkig weer een betere uit de One Night Stand reeks met prima cast waar vooral de vader (Porgy Franssen) en Abbey Hoes als Nina uitblinken.

avatar van niethie
Die slaapkamer van Nina En dan die scene bij haar (?) schoonouders... Fris filmpje!

robertus65
Wat was ze ineens knap zonder make up, moest ineens denken aan:
zoek jezelf

Wat zijn ze toch grappig die pubers ! En wat is het toch lastig als je daar een ouder van bent. De film is best OK, al is het verhaal wat zwak. Te extreem en te aangedikt.

De discussie hier in het forum over death metal, gothic metal en black metal mag er trouwens ook wezen. Een welkome aanvulling op de film. Ik ben bijna geneigd om het serieus te nemen.

Er zullen altijd mensen zijn die een heel stereotype beeld hebben van een bepaalde subgroep, zoals gothics dat satan zou aanbidden of emo's dat zich zelf snijden.
In films word dat stereotype meer uitgebuit.
Natuurlijk in het echte leven kom ik ook zo vaak mensen tegen die echt passen bij het stereotype, maar ook die helemaal niets met het stereotype gemeen hebben.
Mensen proberen ook eigenlijk hun identiteit te vinden met wat ze leuk vinden, en wat ze niet leuk vinden. Er zijn zat mensen die zon periode gehad hebben (Zoals ik een heel periode gek was geweest van manga, maar nu heb ik er helemaal niets mee)
Geloofwaardig hoeft het niet te zijn, aangezien dit maar een kleine productie was.
Ik geef het 3,0* voor de moeite

avatar van indo88
erg leuke film, want een vriendin van me zit erin als figurante:)

Wat een geweldige film over 2 totaal verschillende werelden, waar de liefde overwint.
Ben het ook absoluut niet eens met de kritiek die deze film krijgt.
Dat het Goth-element niet helemaal klopt, dat zal wel. Heb niets met Goth, ben zelf tradioneel katholiek. Bij deze film gaat het vooral over tussen de regels doorkijken. Het meisje verstopt zich achter een masker en komt daar uiteindelijk achter, dat maakt de film zo goed. Daarnaast schreeuwt ze indirect om aandacht, maar durft het niet te vragen en is dit haar manier om haar verdriet te verwerken.
Daarnaast gaat het over twee verschillende werelden en over twee loners die elkaar vinden. Dat vindt ik heel mooi

Vindt het zelf een van de beste films die ik ooit gezien heb.

Ook het filosofische element vindt ik prachtig, o.a. Schoppenhauwer en aristoteles worden genoemd.

avatar van mikey
Clichematige stereotypenfilm zogenaamd met het hart op de juiste plek om dan inderdaad in de klas te kunnen worden vertoond. Maar of de kids zich hierin herkennen? 2 tegenpolen in 't zelfde schuitje vinden elkaar op een kakschooltje in Amsterdam. Vervelende soundtrack die telkens gekunsteld wordt ingezet. Aan de andere kant: de hele film voelt zo aan.