Dai Nippon Teikoku (1982)

Alternatieve titel: The Imperial Japanese Empire

1 stem

Japan
Drama / Oorlog

geregisseerd door Toshio Masuda
met Tetsurô Tanba, Teruhiko Aoi en Tomokazu Miura

Het is lente 1941. De Japanse troepen bereiden zich voor op een verrassingsaanval op Pearl Harbour. Tegelijkertijd gebeuren er in verschillende delen van Japan een aantal dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Een jongeman, Goichi Odajima, wordt ik Tokio aangesteld als tweede luitenant. In Kyoto wordt een student, Takashi Egami, naar het politiebureau gebracht op verdenking van samenzwering tegen het keizerrijk. In Tokio wordt de bruiloft gevierd van Kokichi Kobayashi en Miyo Arai, wat tevens een afscheidsfeest is voor Kokichi, die opgeroepen is voor het leger. Via het leven van deze drie jongemannen, wiens bestemmingen door de oorlog drastisch veranderen, wordt duidelijk gemaakt wat oorlog eigenlijk is.