Oom Henk (2012)

Nederland
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Elbert van Strien
met Tobias Nierop, Hans Kesting en Sallie Harmsen

De 22-jarige, besluiteloze rechtenstudent Koen (Tobias Nierop) redt zichzelf en een vriendin, Sophie (Sallie Harmsen), uit een bedreigende situatie door te beweren dat topcrimineel Henk de Koning (Hans Kesting) zijn oom is. De volgende ochtend, na een wilde nacht met een zeer dankbare Sophie, staat 'oom Henk' opeens bij hem voor de deur. Het blijkt dat Koens bewering sneller dan een kogel door het criminele circuit is gegaan. Nu Oom Henk wat voor hem heeft gedaan, is het de beurt aan Koen om de handen uit de mouwen te steken...

Erg leuke film! Ik heb veel gelachen heerlijke humor!

avatar van Al DeNiro
Leuke film.

avatar van AmazingPP
BosmaniaK schreef:

dat is een vergelijking gedaan met een oudere film.
het verschil is toch zeer duidelijk te zien tussen dvd en blu-ray (en anders mag je je wel een nieuwe bril laten aanmeten).
Niet dat dvd slecht is, maar men raakt verwend. ik zie toch liever blu-ray.

Het is wel waar wat je zegt: heb je eenmaal Blu Ray gekeken wil je eigenlijk niet meer anders. Maar gelukkig kan ik ook nog goed naar DVD kijken, hoor!

Super leuke,en grappige misdaad komedie!!

avatar van bjerik76
leuk verhaal, ook de zuster speelt een erg leuke rol in de omgang met de ouderen.

avatar van Brix
Verrassend grappige misdaadkomedie.
Het leukst van al vind ik Romana Vrede als de doortastende verpleegster Grace.
Een tweede kijkbeurt zit er ook nog wel in denk ik.

avatar van Shadowed
Mwa.

Geen heel briljante komedie dit. Wel iets beter dan de gemiddelde Nederlandse film, maar van Strien heeft zijn opzet net wat te simpel uitgepakt. Niet veel talent is hierin gegaan vond ik, vooral op het regie niveau dan, want het acteerwerk was aardig.

Verhaal zelf is ook niet heel bijzonder. Sowieso niet een scenario dat heel knap uitgedacht is. Een tamelijk voorspelbaar verhaal met een voorspelbare loop en weinig materiaal om het ergens een beetje interessanter te maken.

Kesting is het grootste lichtpuntje aan de film. Eindelijk eens een acteur die echt helemaal op wil gaan in zijn rol. Ook de rest was best ok, minder houterigheid dan de algemene film, maar geen prestaties van topniveau, maar Kesting komt wel in de buurt.

De humor is soms wel leuk, maar soms komen er een aantal gedurfde momenten voorbij en in het tweede deel is het allemaal wat luchtiger en vlotter waarmee de humor wat beter doorschemert. In het eerste deel worden de grappen iets te vaak herhaalt.

Voor de rest ook geen heel opwindend verhaal. Het vermaakt wel, maar kent ook wel een aantal stukken waarbij het wat saaier wordt. Visueel is het niet veel soeps, met wat interessanter cameragebruik had dit al een best eind kunnen komen bijvoorbeeld.

avatar van john mcclane 2
Ik snap de hoge waardering hier niet echt .
Het spel van hoofdrol spelers Nierop en kesting is niet verkeer .
Maar het verhaal zelf is nergens origineel , maar sommige grappen werken wel .
Het ziet er uit als een goedkope tv serie op dinsdag avond .
Er word amper gebruikt gemaakt van muziek , en mooi camera werk .
Had hier meer van verwacht .
2.5 *