Meng You 3D (2011)

Hongkong
Thriller

geregisseerd door Oxide Chun Pang
met Angelica Lee, Siyan Huo en Charlie Yeung

Yi is een jonge vrouw die al een tijdje last heeft van dezelfde nachtmerrie en ze vermoedt dat ze dan slaapwandelt. Wanneer haar ex-man vermoord wordt, valt de verdenking op haar. Hoe meer de nachtmerrie zich ontwikkelt, des te reëler lijkt de kans dat zij haar man daadwerkelijk vermoord heeft.

Meneer Bungel
Trailer (Eng. subs).

avatar van Observator
Hm, het zag er zo veelbelovend uit. En visueel is er met Sleepwalker ook weinig mis. Het verhaal, daar schort wel het een en ander aan.

Sleepwalker begint spannend en mysterieus. Verschillende verhaallijnen en personages worden gepresenteerd en ik bleef geboeid, benieuwd hoe alles aan elkaar geknoopt zou worden. Maar hoe meer er van de clou onthult wordt, hoe pijnlijk duidelijk het wordt dat er bar weinig clou in het verhaal zit en dat er een aantal zeer irrelevante zijlijnen er door het het verhaal lopen. Personages die dubieuze keuzes maken op basis van onlogische gronden. Zeer storend.

Waar je bij eerdere films van Pang onverklaarbare zaken moeiteloos voor waar aanneemt door symboliek of fantasie is dat in Sleepwalker een stuk lastiger. Lijkt me simpelweg te wijten aan slecht script schrijven.

Het acteerwerk is wel dik in orde evenals de soundtrack en eerder genoemde visuals. Het 3D heeft hier echter geen toegevoegde waarde, op één shot na die er omwille van de 3D ingestopt lijkt te zijn.

avatar van AsianFreak
Ik ben het met Observator helemaal eens. Daar heb ik niks meer aan toe te voegen. Overigens vond ik het meer drama dan thriller. De muziek, de sfeer was inderdaad dik in orde! Voor een volgende keer blijf ik alleen nog maar de horror-scripts volgen van de Pang-brothers. Ik ben immers een groot fan van hen.

Ik vond het toch weer een sterke Pang.

Horror en mystery verdwijnen inderdaad redelijk snel naar de achtergrond, verwacht vooral ook geen grootste twists. Sleepwalker is een redelijk straightforward filmpje dat vooral rekent op een sterke sfeer en uitzonderlijk mooie cinematografie.

Want wat weet Oxide Pang er toch weer een mooi filmpje van te maken. Kleurgebruik is fenomenaal, ook het camerawerk mag er echt wel zijn. De soundtrack is opvallend niet-opvallend, maar verdwijnt nu wel iets teveel in de achtergrond. Acteerwerk is goed, leuk op Lee en Pang weer een keer samen te zien.

Het is zeker niet Oxide Pang's meest opvallende film, maar het blijft wel één blok kwaliteit en perfect entertainment. Vlotte, leuke en amusante film, in een heerlijk stijlvol jasje gegoten. De broertjes blijven wat mij betreft gewoon overtuigen.

4.0* en een uitgebreide review