1066 (2009)

Alternatieve titel: 1066: The Battle for Middle Earth

Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog
151 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Justin Hardy
met Mike Bailey, Francis Magee en de stem van Ian Holm

De Vikingen meren aan in Cleveland en roeien de strijders van Yorkshire uit bij de strijd om Fulford. Wanneer de Engelse krijgers hiervan horen, besluiten ze 450 kilometer naar het noorden te reizen om de strijd aan te gaan. Na een epische tocht komt het tot een strijd bij de Stamford Bridge en de Engelsen overwinnen. Net buiten Londen splitst het broederschap van de vier Engelsmannen. Ordgar en Snorri blijven het leger van koning Harold steunen, terwijl Tofi en Leofric richting Crowhurst reizen om de vrouwen te redden. Tot grote weerzin komen ze erachter dat Crowhurst echter compleet verwoest is door Noormannen.

avatar van joey1973
Yes, een geschiedenis film, helemaal mijn ding... dacht ik, maar ongelooflijk wat komt dit knullig over. Een handje vol vikingen en een handje vol engelsen die elkaar bevechten, nou ja, dat is nog niet eens het juiste woord. Een gemiddeld re-enactment play of een docu van NGC ziet er nog beter uit dan dit, echt te triest voor woorden.
Je krijgt geen binding met de hoofdrolspelers, het verhaal is een zooitje, acteerprestaties ronduit lachwekkend, zo kan ik nog wel even doorgaan....
Het enige leuke aan de film zijn de feiten (taal, namen en geschiedenis) tussendoor, maar dan moet je daar wel van houden.
Meestal vind ik dit soort films geweldig, ik vind het dan ook jammer dat we in NL zo weinig geschiedenis films hebben, maarja wij hebben dan ook totaal geen patriottisme.
Jammer dat 0,5 het laagste is wat je kan geven.

avatar van RickZ
Britse miniserie met het verhaal van een historische documentaire, een B-film met zeer matige actie van wat amateurs. Vanuit historisch oogpunt nog wel redelijk want er gebeurde veel in Engeland in dat jaar, maar als film niet veel dus. Het camerawerk was ook behoorlijk schokkerig en dat 3 uur lang.

avatar van jan
jan
Ik ben een grote fan van historische films, maar dit ging echte helemaal nergens over en zeker niet over the Battle of Hastings.

Geen "epische" film met bloederige massagevechten (gemaakt met CGI) maar daardoor niet minder historisch verantwoord. Niet de Slag bij Hastings is het hoofdthema maar de drie veldslagen die op de dood van Edward de Belijder volgden totdat Willem de Veroveraar uiteindelijk de strijd won (en ja, in de Slag bij Hastings). De oorlogshandelingen worden nu eens gezien door de ogen van degenen die meestal daaronder hebben te lijden, namelijk de burgers, al dan niet opgeroepen tot de strijd. Het geheel van in feite drie afleveringen wordt min of meer als nagespeelde documentaire naar voren gebracht, niet op de laatste plaats benadrukt met het door Ian Holm vertelde verhaal.
Eigenlijk wel grappig hem (Bilbo Baggins uit de trilogie "The Lord of the Rings") weer de woorden "Middle Earth" en "orcs" te horen uiten, die toch vooral in die trilogie zo vaak naar voren komen.

avatar van valtalor
ik stoorde mij vooral aan het camerawerk wel een goede verteller.

avatar van Rmie
Zo'n film waarbij je zegt : Tja.....

avatar van aorsongmachine
Dit kun je natuurlijk niet echt een film noemen. Het is eerder een soort mix van een film met een documentaire. Interessant met tal van historische weetjes maar niet wat we meteen verstaan onder een historisch epos. Er is wel nog een andere film omtrent deze historische feiten in de maak. Benieuwd wat die te bieden zal hebben. Meer info op: 1066 - IMDb