Las Acacias (2011)

Argentinië / Spanje
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Pablo Giorgelli
met Germán de Silva, Hebe Duarte en Nayra Calle Mamani

Ruben is een eenzame vrachtwagenchauffeur die al jaren hout transporteert van Asunción naar Buenos Aires. Vandaag zal zijn reis echter anders zijn. Deze ochtend stappen Jacinta met haar dochter van acht maanden, Anahí, uit een motel in de buurt van Asunción. Ze zijn op doorreis naar Buenos Aires en Ruben pikt ze op. Tijdens de reis maken Jacinta en Ruben langzaamaan kennis en verdrinken ze in elkaars ziel hoewel niemand praat over hun leven noch vragen stelt. Het is een rit zonder veel woorden maar met veel daadkracht.

Na Andriàn Biniez's 'Gigante' uit 2009 terug Zuid-Amerikaanse eenvoud en pracht zoals ik het graag zie.

avatar van Movie-Addicted
Matig road filmpje, erg rustig.

De film speelt zijn troefkaarten wat te snel. Ruben wordt eerst als onbeschofte, egoïstische man aan de kijker voorgesteld, bijvoorbeeld doordat het niet eens bij hem lijkt op te komen om zijn drinken te delen met zijn overduidelijk dorstige lifters. Hierna kantelt het beeld langzaam aan naar een man die vooral eenzaam is, maar toch wel in staat blijkt om aandacht en liefde te schenken aan vrouwen en kinderen. Effectief, maar een beetje opzichtig, gebruik gemaakt van de schoonheid en puurheid die we in onze cultuur aan het kindergezicht toekennen. Lekker tempo waardoor het motorgeronk van de vrachtwagen bij tijden haast een trance bewerkstelligt.

Eigenlijk was het sentimenteel, wat clichématig, slot er niet nodig want tijdens de rit in de cabine hadden het prachtig spel van de acteurs reeds een schat van menselijke gevoelens blootgelegd.
De hoofdrol is weggelegd voor Rubén, onverschillig en introvert, maar ook bedeesd en eenzaam.
Nukkig wordt hij, wanneer bij hem jaloersheid omwille van een persoon opduikt.
De gelaatsuitdrukkingen spreken boekdelen en de dialogen typeren heel goed beide personages.
Een miskend stukje film, denk ik.
Veel liever dit dan het geweer-tegen-de-slaap-of-een mes-in-de-buik-gedoe.

avatar van Leo1954
Aardige film, rustig tempo en mooie persoonlijkheden.