4 Tage im Mai (2011)

Duitsland / Rusland / Oekraïne
Drama / Oorlog

geregisseerd door Achim von Borries
met Aleksey Guskov, Grigory Dobrygin en Merab Ninidze

Vier dagen voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bezetten een Sovjet-kapitein en zijn patrouille een kindertehuis aan de Baltische kust. Aan het strand ligt een Duitse legereenheid die zich naar Zweden wil laten overzetten om zich van daaruit aan de Britten over te geven. Beide partijen zijn moegestreden. Alleen een 13-jarige gelooft nog steeds in de uiteindelijke overwinning en probeert beide groepen tegen elkaar op te zetten, al is hij nog maar een kind. Tussen de Russen en de lokale inwoners ontstaat zoiets als een 'gewoon' leven, tot onverwacht na de capitulatie toch nog gevaar dreigt.

Wanneer komt deze film uit?...als het überhaubt uitkomt..
Heb er"veel"belang bij.Volgens inlichtingen een PRACHTIGE en ontroerende film.

Bij onze Oosterburen al uit op DVD heb de film gekocht bij de plus.

avatar van Brix
Beter dan ik verwacht had.
Op het einde had ik zeker niet gerekend.
Eigenlijk wel "mooi".

Hoofdrolspeler Aleksey Guskov kwam me meteen bekend voor, en dat verbaasde mij wel, gezien mijn onbekendheid met Russische acteurs.
Maar plots herinnerde ik mij dat hij ook de hoofdrol speelde in The Concert.
Zeker een goede acteur.

Film is gesteund op een waar gebeuren en is daarom des te verbazend om wat zich in die laatste uren van WO II (eigenlijk erna) heeft afgespeeld bij een kindertehuis aan de Duitse Baltische kust. Merkwaardig is ook de houding van de 13-jarige, die als enige, graag de strijd zag voortgezet.
Zoveelste film over een zo goed als niet te snappen oorlogsverhaal. Een menselijk gedrag wordt tegenover een hysterische houding geplaatst.
Behoorlijke regie maar de belangrijkste gevechtsscene wordt wat gebrekkig voorgesteld, maar voor de rest, acteurwerk inbegrepen, goede middenmoot.