The Hunchback of Notre Dame (1976)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alan Cooke
met Kenneth Haigh, Warren Clarke en Michelle Newell

Het verhaal gaat terug tot Driekoningen (6 januari), 1482 in Parijs, Frankrijk, de dag van het zottenfeest in Parijs. Quasimodo, de misvormde klokkenluider van de Notre Dame, wordt ingeleid door zijn kroning als 'paus der zotten'. Esmeralda, een mooie zigeuner met een vriendelijk en gul hart, vangt de harten van veel mannen, waaronder die van de kapitein Phoebus, maar vooral die van Quasimodo en zijn adoptievader, Claude Frollo, de aartsbisschop van de Notre Dame. Frollo wordt verscheurd tussen zijn lust en de regels van de kerk.

Redelijk onbekende versie van de bestseller van Victor Hugo met een prima Warren Clarke als Quasimodo maar een lelijke Esmeralda in de vorm van Michelle Newell.

avatar van movie acteurs
Niet de meest geweldige verfilming. Maar komt dicht in de buurt van Hugo's roman. Ik ben het met stinissen eens over de casting. Esmeralda is niet zo heel geweldig . Voor de rest is er niet veel mis mee. Alleen die zeer Britse accenten zijn niet bepaald gepast, maar wat maakt 't ook uit. Aardig is deze wel. Maar behoort niet tot een van de betere verfilmingen dus 3,0.