Juliana in Zeventig Bewogen Jaren (1979)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Anton Koolhaas
met Koningin Juliana, Koningin Beatrix en Prins Bernhard

Deze documentaire laat de bewogen levensloop zien van Prinses Juliana, enig kind van koninklijke ouders in een klein maar beduidend land: haar weg naar volwassenheid in de jaren dertig, gekenmerkt door de crisis, de vlucht naar Engeland en Canada en de terugkeer naar bevrijd Nederland. De documentaire belicht de ingrijpende gevolgen van de dekolonisatie in de jaren vijftig en de snel veranderende samenleving en de harder worden tegenstellingen in de woelige jaren zestig. Verder gaat de film uitgebreid in op de periode toen haar kinderen nog klein waren. Ook de afstand van de troon wordt belicht.