Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Vroeger Is Dood (1987)

Nederland

geregisseerd door Ine Schenkkan
met Jasperina de Jong, Max Croiset en Elise Hoomans

Film gebaseerd op het moeizaam en langdurig proces van het oud worden; de aftakeling, het dementeren en het uiteindelijk sterven van een ouderpaar. Dit wordt gezien en beleefd door de ogen van hun dochter, de schrijfster Inez van Dullemen.

Vroeger is dood schetst een realistisch beeld van twee personen die vechten tegen het ouder worden. Ine Schenkkan, die eerder grote films als De Vierde Man en Flesh+Blood had gemonteerd, maakte hiermee haar regiedebuut. Met oog voor detail brengt ze het leven van de twee ouders en hun dochter in beeld. De ingetogen sfeer die daarbij gekozen is, past perfect bij het geheel.

Jammer genoeg is het allemaal net niet speciaal genoeg om aangrijpend te worden. Met enkele flash-backs probeert ze de gebeurtenissen nog wat drama en symboliek mee te geven, maar helaas werkte dit voor mij niet.

Uitstekende rol van Jasperina de Jong, die eveneens haar debuut maakte in een speelfilm. Ze weet vooral te overtuigen door haar gelaatsuidrukkingen, die zeggen op sommige momenten verschrikkelijk veel. Ze maakte ook een erg rustige, ervaren indruk. Iets wat je niet direct zou verwachten van een debutante. Tijdens de Nederlandse filmdagen van 1987 ontving ze een Gouden Kalf voor haar rol, evenals de film in de categorie 'beste film'.

Al met al een aardig debuut van Schenkkan.

robertus65
Maakte een wat rommelige indruk, kon mij niet overtuigen.
Was soms langdradig, de flashback scènes vind ik ook niet de stijl die mij aanspreekt. Kortom een tegenvaller.

Is dit op dvd?

Zit in de grote Kalverliefde box:
bol.com | Kalverliefde Box 1 (25DVD) | Dvd
Helaas uitverkocht. Wellicht kan je die van Quido lenen.

Los niet te koop vrees ik.

Heb hem inmiddels al gevonden. Thanks.

avatar van Mochizuki Rokuro
Schenkkan maakte rigoureuze keuzes in de structuur van de vertelling die ik heel goed vond werken. Ze wordt daarbij geholpen door een sterke Jasperina de Jong (en haar visagiste) die (bijna) net zo goed blijkt te zijn als Romy Schneider - en die ook veel van dergelijke rollen speelde. Verrassend sterke en inmiddels bijna vergeten Gouden Kalf winnaar.

avatar van BlueJudaskiss
Mooie ingetogen film - grappig tijdsbeeld ook - die me wist te boeien. Zelfs de ietwat oubollige voice over zat me eigenlijk niet dwars. Fijne verrassing.