De 5 van de 4-daagse (1974)

Alternatieve titel: De Vijf van de Vierdaagse

Nederland

geregisseerd door René van Nie
met Johnny Kraaijkamp, Jan Blaaser en Jon Bluming

Vijf criminelen, die in de gevangenis zitten, krijgen toestemming om mee te doen aan de Nijmeegse Vierdaagse, de bekende wandeltocht. Ze beloven plechtig niet te ontsnappen, maar 1 van hen verdwijnt al de eerste nacht om de zaak op te lossen, waarvan hij zegt niet schuldig te zijn. Hij vraagt zijn medegevangenen om hem, gedurende de nacht, te helpen met zijn probleem. Dat valt niet mee, omdat ze de nachten eigenlijk hard nodig hebben om uit te rusten van de tocht.

avatar van niethie
Redelijk vermakkelijke maar tergelijke tijd verschrikkelijk oudbollige film vol flauwe humor en irritante acteurs, verder hier en daar wat grappige en vermakelijke- momentjes zorgen dat de boel allemaal nog best lekker wegkeek allemaal.

2,5 sterren

avatar van FunkStar
Is deze film uit op DVD? Ben heeel benieuwd!!

avatar van FunkStar
Ik las net in het krantje van de Music Store dat ze een Hollandse maand als thema hebben. Deze film kun je er nu kopen voor 2,99!
Ook Spetters, Een Vlucht Regenwulpen en meer zitten er in de actie.

avatar van niethie
Zijn vaak wel dvd's die van vreselijk slechte kwaliteit zijn...

Dick2008
Bij de het zien van de eerste 10 minuten wist ik al meteen dit wordt geen superfilm. Dat geeft niet maar helaas zakte de film behoorlijk af tot het niveau van een amateurfilm of slechte jeugdfilm. Wordt soms nog wel leuk maar vaak niet. Lijkt me dat er ook een hoop geimproviseerd wordt. Verder weer het nodige bloot en grove taalgebruik.

Wel altijd grappig om die bekende acteurs weer eens terug te zien in zo'n oude film. En daarbij Jessica Benton van de Onedin Line en Corry Konings. Maar het acteerwerk in het algemeen vond ik tegenvallen. Beelden van Nijmegen en de vierdaagse vond ik trouwens ook wel wat aan de magere kant. Dit wordt aan het eind nog wat goed gemaakt, maar in het algemeen zijn mijn verwachtingen tegenvallen. Jammer.

avatar van AGoos
belachelijk gegeven natuurlijk, maar wel een erg prettige rol van Johnny Kraaykamp, die voor deze film nog niet heel vaak de kans had gekregen zichzelf van een serieuze kant te tonen...

avatar van AGoos
en dan wordt zo'n film toch ineens heel actueel als je hoort dat er dit jaar een tbs'er mee mocht lopen met de vierdaagse...

avatar van Brix
Vannacht, om 0:30 uur, op NostalgieNet te zien.
Herhaling om 4:30 uur.

Voor die gene die hem toch willen hebben: hij is gewoon te bestellen bij Bol.com. Ik werk daar niet hoor.

Dick2008
Ik heb de mijne een tijd geleden alweer op marktplaats verkocht en kreeg nog een heel aardige reactie van iemand die er heel blij mee was. Oudere generatie kijkt vaak heel anders tegen dit soort films aan en die is wel ondervertegenwoordigd op deze site.....

Een best aardig gegeven dat ook best aardig uitgewerkt is. Maar verder een rommelige film. Sommige subplots lijken er met de haren blijgesleept. En wat moet Jessica Benton in de cast? Was die zo hot?
Een erg mooie scene is die tussen John Kraaijkamp en Corry Konings. Daar kreeg k echt een brok van in mijn keel, Kraay zit niet zomaar een potje tegen Corry te liegen.... er ligt iets veel diepers onder, een gevoel van 'wat heb ik nou gemaakt van mijn leven? " En dat vond ik erg mooi. De LP met filmmuziek schijnt vrij veel waard te zijn tegenwoordig. En dat terwijl ik die muziek helemaal niet zo geweldig vind.

avatar van wibro
Erbarmelijk slechte Nederlandse film zoals er destijds zo veel gemaakt werden. Zeer flauwe oubollige humor, totaal ongeloofwaardig plot, slecht acteren, afgrijselijke soundtrack met het "lied" van Corry Konings als absolute dieptepunt. Over het bloot dat geen enkele functie had zullen we het maar niet hebben.
Heeft dit wanproduct dan toch nog iets positiefs te melden?
Ja, de historische beelden van de Nijmeegse 4-Daagse van 1974. Het is ook om die reden dat ik deze film bekeken heb. De Nijmeegse 4-Daagse heb ik namelijk zelf al meerdere keren gelopen. 28 keer inmiddels. Voor mij had de hele film over die 4-Daagse mogen gaan zonder die 5 uiteraard. Opvallend was de ruimte die de wandelaars destijds hadden. Niet zo verwonderlijk eigenlijk want er liepen in de beginjaren zeventig hooguit 13 tot 15 duizend wandelaars mee. Dat is heel wat minder dan die 43 duizend van nu.

Vijf mannen die in de gevangenis zitten, krijgen bij wijze van experiment van het ministerie van justitie, de kans om de vierdaagse te lopen. En daarbij worden ze niet in de gaten gehouden. Men vertrouwt op hun eerlijkheid. Ach ja, zo progressief was de regering van 1974 nog. Dat is nu toch ondenkbaar.
Er wordt uiterst belabberd geacteerd en het verhaal rammelt aan alle kanten. De klok staat ook nogal eens stil, of de dagen in 1974 duurden langer dan 24 uur, want ondanks dat de mannen meedoen aan de vierdaagse in Nijmegen, voorwaar toch geen kinderachtige prestatie voor vijf ongetrainde gevangen waarvan er ook nog twee van middelbare leeftijd zijn, hebben ze ook nog de tijd om iedere dag naar Amsterdam te gaan, wat immers om de hoek van Nijmegen ligt, om daar bezig te zijn met hun activiteiten. En ze hebben zelfs nog tijd over om te gokken en naar een optreden van Corry Konings te gaan op hun overnachtingsadres.
Verder natuurlijk de gebruikelijke elementen voor een Nederlandse speelfilm uit de jaren zeventig; lekker veel roken, de merken van de sponsors uitgebreid in beeld, iedereen rijdt in een nieuwe auto van het zelfde merk, in dit geval Chrysler Simca, en een hoop functioneel bloot.
Meestal als ik dergelijke dingen schrijf is dat voor mij genoeg argument om een film helemaal af te kraken, maar toch heb ik met veel plezier naar deze film gekeken. En dat komt vooral omdat het een genot was om de nostalgische typische 1974 sfeer te proeven en om naar de originele beelden van de vierdaagse te kijken.

avatar van Redlop
Minstens 35 jaar geleden dat ik De 5 van de 4-daagse gezien heb. Destijds met rooie oortjes vanwege al dat naakt dat voorbij komt. Onlangs was de film op Ons (soort Nostalgie net). Het is een komedie die na 43 jaar pas echt grappig is. Jan Blaaser bijvoorbeeld die een acteur nadoet. Dankzij de slechtheid en de jaren ´70 tijdsgeest heb bij vlagen genoten van deze Polderpulp, wel jammer dat Nijmegen nauwelijks in beeld komt.