Stampede (1949)

1 stem

Western

geregisseerd door Lesley Selander
met Rod Cameron, Gale Storm en Johnny Mack Brown

De broers Mike en Tim McCall bezitten een grote ranch in Arizona en gebruiken het omringende land om hun vee te laten grazen. Stanley Cox en LeRoy Stanton verkopen dit land aan kolonisten, maar wanneer die arriveren komen ze er achter dat het land gortdroog is. Onder de kolonisten bevinden zich John Dawson en zijn dochter Connie. Connie laat het er niet bij zitten en haalt sheriff Ball er bij, maar die zegt niets te kunnen doen. Stanton wil vervolgens de dam opblazen om het vee van de broers McCall te vernietigen, maar wordt ontdekt door Tim McCall.

avatar van mr rumson
Dit soort verhalen over veeboeren en kolonisten die elkaar dwars liggen is een veel gebruikt thema in westerns.
Het valt op den duur denk ik ook niet mee om met iets verrassends te komen in dit thema.
En eigenlijk heeft deze western ook niks verrassends te bieden .
Of het moet zijn dat men bewust een kudde runderen op hol laat slaan en zo de afgrond in drijft.
Deze scene mag er dan nep uitzien maar toch wist deze scene mij wel te raken .
Dat mensen zo wreed kunnen zijn om onschuldige dieren af te maken.
Verder is dit een standaard western die voor westernliefhebbers de moeite waard is om te kijken.